BUX
38657

Kóka ötletével is próbálkozik az Új Széchenyi terv

A hétftől és márciustól elérhető pályázatokon a közúthálózat fejlesztésére mehet el a legtöbb pénz az Új Széchenyi tervben. A kormány impozáns középtávú tervei között szerepel olyan is, amit még Kóka János próbált megvalósítani gazdasági miniszterként, ám azok a gyakorlatba akkor nem lettek átültethetők.

F. Szabó Emese, 2011. január 18. kedd, 09:25

A keddi Napi Gazdaság cikkeAz alsóbb rendű utakra 46, a forgalmasabbakra mintegy 160 milliárd forint költhető a programozási időszak végéig, emellett több mint 90 milliárd jut tervek előkészítésére. A vasúti és vízi közlekedés fejlesztésére több mint százmilliárd, tervezésére pedig további hatvanmilliárd szánható, ezenfelül pedig kifejezetten az elővárosi közösségi közlekedés projektjeire is több mint hatvanmilliárd forint jut az előkészítésre szánt mintegy 60 milliárd forintos keret mellett.A kormány középtávú tervei roppant impozánsak, s azok között több olyan elképzelés is található, amelyet még Kóka János próbált megvalósítani gazdasági miniszterként, ám azok a gyakorlatba akkor nem lettek átültethetők. Ilyen a korábban társadalmi és szociális felháborodást kiváltó tarifarendszer-átalakítás - vagyis a közúti és vasúti díjszabás összehangolása. Az egységesítés a kedvezmények megváltoztatását, praktikusan szigorítását is jelentené, amit egyébként Orbán Viktor miniszterelnök is megpendített a múlt héten - a közlekedéssel kapcsolatos állami kiadásokat is megkurtítaná a kormány.

A tarifareform azonban nem ebben csúcsosodna ki, hanem a csipalapú, országos, elektronikus viteldíj-fizetési rendszerben. Ezt eddig a BKV próbálta bevezetni, ám a tenderek kiírásán eddig nem jutott túl egyszer sem. Az egységes rendszert három lépésben lehetne bevezetni: első körben a fővárosban és nagyobb városokban alakítanák ki, második körben pedig kiterjesztenék a vonzáskörzetre, végül harmadik lépésben az egész országra.Erre egyelőre hiába keresnénk a megfelelő pályázati kiírást, legfeljebb a közösségi közlekedéshez kapcsolódó előkészítésekbe lehetne besorolni a projektet, ami a kormány tervei szerint is tízéves távlatban volna megvalósítható. Könnyebben keresztülvihető az egységes, használatarányos útdíjfizetési rendszer bevezetése, ami szintén nem új keletű. Eddig inkább a főváros környéki lobbik verték vissza a javaslatot, amely megszüntette volna az ingyenes autópálya-használatukat.