Koncepció már van az új felsőoktatásról

Elkészült a Fokozatváltás a felsőoktatásban című új felsőoktatási koncepció. A dokumentum, amelyet keddi ülésén vitatott meg a Felsőoktatási Kerekasztal, a következő 15 év legfontosabb céljait és feladatait jelöli ki.
MTI, 2014. október 21. kedd, 12:44

A koncepció öt fő irányvonalat rögzít, így együttműködést és versenyhelyzet kialakítását a felsőoktatásban, a munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúrát, az akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló világszínvonalú felsőoktatás megteremtését, kitér a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér kialakítására és a fenti célokhoz igazodó intézményrendszer létrehozására - mondta Palkovics László felsőoktatási államtitkár a kerekasztal ülése után.

November 5-ig várják a kerekasztal résztvevőitől a véleményeket, a dokumentum november 16-ig egészül ki az észrevételekkel, és ez lesz a decemberben a kormány elé kerülő előterjesztés alapja.

Palkovics megerősítette: intézményt nem zárnak be sehol, de a szakokat át kell tekinteni. A koncepció alapján új képzési szerkezet és alapképzési típusok kialakítását tervezik, erősítenék a gyakorlatorientált képzéseket, bevezetik a duális képzési formát. Világos profillal bíró intézményeket hoznának létre - egyetem, alkalmazott tudományok egyeteme, közösségi főiskola -, és ezeket megfelelően finanszíroznák. Az általános felvételi pontszám 2016-tól 300-ra nő, a felvételhez emelt szintű érettségi kell majd, és mérnék az oktatói teljesítményeket is. Ezzel párhuzamosan versenyképes bérezést is teremtenének - olvasható a kiosztott háttéranyagban.

A célok között szerepel a külföldi részképzésben részt vevő hallgatók arányának 10,4 százalékról 20 százalékra növelése, nemzeti kiválóság központok létrehozása és kiemelt finanszírozása 2016-tól.

Bár a költségvetési vita még most következik, az már látszik, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma és azon belül is a felsőoktatás a nyertesek között lesz - mondta a politikus.

Bódis József, a Magyar Rektori Konferencia elnöke szerint a dokumentum pragmatikusan elemzi a felsőoktatás helyzetét, és számos ponton alátámasztja a struktúraváltozásokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK