A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alatt működő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) összesen 27 autó vásárlására írt ki nyílt közbeszerzési eljárást. A felhívásból kiderül, hogy 14 (plusz egy opciós) darab felső-közép, 8. kategóriájú és 10 darab felső-közép, 7. kategóriájú, valamint 2 darab alsó-közép, 4. kategóriás járművet szereznek be. (Az állami normatíva 9 kategóriába sorolja az autókat).

A Napi.hu megkereste a KEF-et, hogy megtudjuk, kik használják majd az új járműveket, ám konkrét feleletet nem kaptunk. A szervezet írásos válasza szerint "az új gépjárművek használói egyrészt a 192/2010. (VI. 10.) kormányrendelet (Az állami vezetők és az államigazgatási szervek köztisztviselői számára biztosított juttatásokról és azok feltételeiről szóló kormányrendelet - a szerk.) alapján személyes gépjárműhasználatra jogosultak köréből, másrészt az ugyanezen rendelet által meghatározott szervezeti egységek közül kerülnek ki. Ezen kívül lesznek gépjárművek, melyek a KEF alapfeladatainak ellátására szolgálnak" - közölte a beszerző szervezet. A KEF alapfeladata a minisztériumok ellátása, az ingatlanüzemeltetés és a központosított közbeszerzések lebonyolítása.

Az említett kormányrendeletből kiderül, hogy személyes gépkocsihasználat a minisztert, az államtitkárt, a közigazgatási államtitkárt és a kormánybiztost illeti meg. A személyes gépkocsihasználathoz számukra gépkocsivezetőt kell biztosítani. Továbbá a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszter személyes gépkocsihasználatot engedélyezhet a helyettes államtitkár, a miniszteri kabinetet vezető kabinetfőnök, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár kabinetfőnöke, a miniszteri biztos, a miniszterelnöki biztos, a kormányhivatalok vezető-helyettesei, a központi hivatalok vezetői és a kormánymegbízott számára. Ezen kormányzati vezetők által vezetett szervezeti egységek számára indokolt esetben további gépkocsihasználatot is engedélyezhetnek (szervezeti egységhez kirendelt gépkocsi).

Miért kell lecserélni az autókat?

Jelenleg a KEF flottájában 42 darab olyan felső-közép kategóriás személygépjármű szolgál, amelyek állapotuk alapján cserére szorulnak. Ezek márkája: VW Passat, Audi A6 és Ford Mondeo. Az autók közül 32 tízévesnél idősebb (11,2 év átlagéletkorú), 291 000 kilométer átlagos futásteljesítményű. Ezen gépjárművek - jelenlegi igénybevételük melletti - gazdaságos üzemeltetése már nem megoldható - indokolta portálunknak a beszerzés szükségességét a KEF.

A KEF tájékoztatása szerint jelenleg összesen 395 gépjárművet üzemeltet, ebből 171 a felső-közép kategóriás, amelyek Skoda, VW, Audi és Ford gyártmányok.

A most beszerzendő 27 autó:

  • 9 darab felső-közép, 8. kategóriájú, összkerékhajtású, automataváltós, 4 ajtós személygépjármű + 1 db opció: ezen típusú és felszereltségű gépkocsi kombi karosszériával (kategória besorolástól függetlenül)
  • 5 darab felső-közép, 8. kategóriájú első kerékhajtású, manuális váltós, 4 ajtós személygépjármű
  • 10 darab felső-közép, 7. kategóriájú első kerékhajtású, manuális váltós, 5 ajtós személygépjármű
  • 2 darab 4. kategóriájú egyterű összkerékhajtású, automataváltós, 4 vagy 5 ajtós személygépjármű

A közbeszerzési eljáráson az autókereskedők 2014. január 17-ig tehetnek ajánlatot. Az a cég pályázhat, amely rendelkezik az előző két üzleti évben felső-közép kategóriájú személyautók szállításából évi legalább nettó 140 millió forint árbevétellel, valamint az elmúlt 3 évben van legalább 75 ilyen jármű szállítására vonatkozó referenciája. A megajánlott autókra legalább 4 év vagy 200 000 kilométer - a hajtáslánc elemeire is vonatkozó - teljes körű, valamint minimálisan 12 év, a karosszéria átrozsdásodására vonatkozó garanciát kell vállalni - derül ki a kiírásból. A szerződést 150 napra (mintegy 5 hónapra) kötik, azaz ennyi idő alatt kell leszállítani a járműveket.

A NAV sokat vásárolt

A közelmúltban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) központi hivatala bonyolított le nagy volumenben felső-közép és közép kategóriájú autók szállítására közbeszerzést - összesen 244 új járművet vásárolt bruttó 1,066 milliárd forintért. A nyertes kereskedők viselik a forgalomba és üzembe helyezés összes költségét, a kötelező- és extrafelszerelések árát, valamint a teljesítéssel kapcsolatos valamennyi árfolyamkockázatot.

A NAV felső-közép és közép kategóriás autóbeszerzése*
TípusDarabNyertes szállítóAjánlati ár
(M Ft)
7. kategória, 4 ajtós limuzin10Wallis Kerepesi Kft.57,5
7. kategória, 5 ajtós kombi16Duna Autó Zrt.150,5
6. kategória, 5 ajtós kombi45Duna Autó Zrt.198,7
6. kategória, 5 ajtós kombi123Auto-Fort Kft.473,4
6. kategória, 4 vagy 5 ajtós limuzin50Schiller Autóház Kft. - Super Automobil Kft.186,1
*Döntés: 2013. aug. 30. Forrás: Tenders Electronic Daily

 

Nem volt központosított közbeszerzés

A KEF az elmúlt néhány évben nem bonyolított le autók vásárlására központosított közbeszerzést. (Ezek nyerteseitől rendelhetnek maguknak a központosított közbeszerzés alá tartozó költségvetési szervezetek és az önként csatlakozó intézmények.) A legutóbbi két, összesen 7 milliárd forint keretösszegű közbeszerzést 2011 júliusában eredménytelenné nyilvánított a KEF, arra hivatozva, hogy a szerződések megkötésére, illetve teljesítésére az eljárás során képtelenné vált. A beszerző akkor azt közölte portálunkkal, hogy "a kormány a központi költségvetési szervek járműbeszerzéseinek koncepcionális újragondolását tervezi, beleértve a központosított közbeszerzés gépjárműves normatíváinak műszaki, gazdasági és pénzügyi feltételeit is. Ennek következtében a két beszerzésére vonatkozó eljárás az alkalmazott feltételrendszereket tekintve nem illeszkedik a jövőbeli koncepcionális elgondolásokhoz. Erre való tekintettel nyilvánította a KEF eredménytelenné az eljárásokat."

Az első, 2011 márciusban meghirdetett, nettó hárommilliárd forint keretösszegű tenderen alsó és alsó középkategóriákba sorolt új járműveket − variálható utasterű személyautókat, terepjárókat, kis áruszállítókat és kis teherautókat − szereztek volna be a kapcsolódó szolgáltatásokkal (szerviz, garancia, alkatrészellátás) együtt. A másik, áprilisban kiírt eljáráson négymilliárd forintos kerettel alsó, alsó közép- és középkategóriás, valamint hibrid középkategóriás, kombi és négyajtós szedán autók szállítására kötöttek volna keretmegállapodásokat a nyertes kereskedőkkel. Mindkét szerződés másfél évre szólt volna.