Egy dolog a lojalitás és a politikai szimpátia, egy másik a matematika. Engem arra választottak, hogy védjem Budapest érdekeit. A kancelláriaminisztert nem érzem kompetensnek e kérdésben - nyilatkozta a Népszabadságnak Tarlós István főpolgármester, aki kudarcnak tartja a BKV finanszírozásának alakulását.

A főpolgármester úgy fogalmazott: "aligha akad olyan kormánytag, aki vállalná a közösségi közlekedés összeomlásának politikai kockázatát. Akkor mi végre ez a játszma?" A fővárosi közösségi közlekedés finanszírozása 25 éve megoldatlan. Nem vagyok türelmetlen, de ez az ütemterv kezd értelmetlenné válni a számomra - tette hozzá Tarlós. Budapest vezetője ugyanakkor továbbra is bízik a kormányfőben és néhány miniszterben.

Az állam jövőre csökkentené a BKV támogatását

A főváros nem a markát tartja, csupán az államtól kapott kötelező feladat ellátásához - elvégre feladatfinanszírozás van - kéri a szükséges forrásokat. A BKV 10 milliárddal növelte az árbevételét és öt éve pozitív az üzemi eredménye. Kevesebből működtetjük a közösségi közlekedést, mint a lényegesen kisebb Prága. A 2013-ban kötött együttműködési megállapodásban a kormány vállalta, hogy 2013 májusáig meghozza a BKV működés stabilitását biztosító intézkedéseket. A cég adósságait idén nyáron ugyan átvállalták, de jövőre 6 milliárddal csökkentenék a támogatást. Ezt nem fedezi az eltűnő kamatterhek évi 3 milliárdja - mondta az interjúban Tarlós.

Próbálja a kancelláriaminiszter működtetni a BKV-t

A múlt héten azt mondta Tarlós, hogy állami kézbe adja a BKV-t, ha nem oldódik meg a finanszírozása. Dühös volt vagy komolyan lemondana a város legjelentősebb cégéről? - tette fel a kérdés a Népszabadság. Tarlós válasza szerint ezzel megszabadulnának a város egyetlen igazi problémájától. "Szó sincs elkeseredésről. Vészesen félreérti a helyzetet az, aki azt hiszi, hogy ez engem idegesít. Csak arra tettem javaslatot, hogy próbálja a kancelláriaminiszter annyiból működtetni a BKV-t, amennyit erre nekünk adnak. Ha sikerül, akkor ő nyert. Ha nem, akkor valakinek mondania kellene valamit" - közölte a városvezető.

Állam nélkül nem lesz 3-as metró felújítás

Tarlós a 3-as metró felújításáról is beszélt. "Már felvettünk 60 milliárd forint hitelt a járműfelújításra, az infrastruktúra rekonstrukciójához már állami segítség kell. Annak idején sem a fővárosi tanács pénzén épült meg, most sem gondolhatja senki, hogy az önkormányzat egymaga képes előteremteni 130 milliárd forintot. Ha a kormány nem biztosít forrásokat az infrastruktúra felújításához akár állami, akár uniós pénzből, akkor nem lesz felújítva. Nem lesz szokatlan, hiszen már 40 éve nem nyúltak hozzá. 2012 óta egyfolytában mondom, az utóbbi két hétben két levelet is írtam e tárgyban a Miniszterelnökséghez. Ezek hosszadalmas eljárások, könnyen kifuthatunk az időből. A tervek készítését megelőlegezi a város, de a kiviteli tendert nem írhatjuk ki fedezet nélkül.

Lázár törődjön a Városliget fáival

Arra a felvetésre, hogy Lázár János szerint a főpolgármesternek többet kellene foglalkoznia a Városligettel, Tarlós azt válaszolta, hogy a múzeumi negyed eredetileg az ő ötlete volt, benne volt az első választási programjában is, de ő nem a Ligetbe, hanem a Nyugati pályaudvar mögé képzelte azt. "A Városligetbe áttelepített tervhez nincs közöm, azóta különösen nem, mióta a parkot törvénnyel elkommendálta Budapesttől a kormány. Így Lázár Jánosnak a saját kormányán, egész pontosan önmagán kellene számon kérni a parkkal való törődést. A számok egyébként azt mutatják, hogy nem csökken a zöldfelület a parkban" - mondta a főpolgármester.

Hosszú pereskedés várható Mahir-ügyben

A főváros és Simicska Lajos érdekeltségi körébe tartozó Mahir City Poster Kft. közti szerződésbontással kapcsolatban azt nyilatkozta Tarlós István, hogy emiatt hosszú jogi procedúra elé néz a főváros. "Megvárom a végét. Nincs különösebb véleményem az ügyről. A szerződéskötéskor óbudai polgármester voltam, a szerződésbontást indítványozó előterjesztésnek csak a megállapításait ismerem" - mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy a főváros egyelőre nem bontatja el az oszlopokat.