Magyar gyökerű cég Európa óriásai között

Az Európai Unió fő kihívásainak egyike az energiabiztonság. Ennek garantálására újabb és újabb megoldások születnek, de a valóban egységes földgázpiacot még nem sikerült létrehozni. Az elmúlt évtizedekben Európa mégis hatalmas változáson ment keresztül, és ennek az átalakulásnak immár tíz éve részese egy magyar energiakereskedő cég is.
Papp Zsolt, 2017. június 19. hétfő, 11:55

Felgyorsult az elmúlt évtizedben az európai energiapiacok integrációja, miközben a villamosenergia után a földgáz (a kitermeléssel, a kereskedelemmel és a fogyasztással együtt) a második legfontosabb energiahordozóvá vált az EU-tagállamokban. Az uniós energiapiac mind egységesebb lett; kialakulóban az egységes földgázpiac is, de a mai napig nem beszélhetünk befejezett folyamatról, az Európai Bizottság kitartó erőfeszítései ellenére.

Jelentős probléma Európa energiafüggősége. A kontinens energiaellátásának biztonsága veszélybe kerülhet, ha a nagyarányú import viszonylag kevés partner kezében összpontosul - márpedig jelenleg ez a helyzet. Az Eurostat 2014-es adatai szerint az EU-28 földgázimportjának közel kétharmada (69,1 százalék) Oroszországból és Norvégiából származott.

A brüsszeli bizottság célja a függőség csökkentése, egyrészt a beszállítói piacok és a szállítási útvonalak számának növelésével, másrészt a hatékonyság-növeléssel, az uniós energiapiac kialakításával. A bizottság távlati célja a nemzeti energiapiacok teljes mértékű integrációja, amely elsősorban az átláthatóságot erősítené, és - az integráción keresztül - Európa energiafüggőségét is enyhítené.

Az EU a nyolcvanas évektől kezdve több lépcsőben hozott újabb és újabb, egyre részletesebb szabályokat, de ma sem beszélhetünk még egységes európai energiapiacról. Egyelőre nem is látni, hogy mikorra éri el a fejlődési folyamat a kívánatos szintet. Az Európai Unió szempontjából az energiafüggőség megoldandó stratégiai probléma, ugyanakkor ez a körülmény a kereskedő cégeknek terjeszkedésre is lehetőséget ad.

Még jól tapintható a megosztottság

Minden EU-tagállam köteles az energiapiacokra vonatkozó uniós joganyagot alkalmazni, csakhogy a kelet-közép-európai országok jellemzően még nem felelnek meg teljes mértékben ezeknek a követelményeknek. Van, amelyik elég jól áll, például Magyarország - és van, amelynek még több területen is javulnia kell. A piac működése szempontjából ugyanazt lehet mondani, mint általában az országok gazdasági fejlettsége kapcsán: a nyugat-európai országok piacai fejlettebbek, a kelet-közép-európai országok gázpiacainak fejlettsége alacsonyabb.


Az európai szabályozási környezet egyre egységesebb piacot teremt, ezzel egyre átláthatóbbá válnak az országok és a kereskedők közötti tranzakciók. Ez a hatás hasonló a közös valuta kereskedelem-ösztönző és könnyítő hatásához. "Az egységesülő piac következtében az árrések csökkennek, ami a fogyasztóknak természetesen jó, a kereskedő cégeket pedig a csökkenő árrések újabb és újabb innovációkra, újszerű szolgáltatásokra ösztönzik" - mondta Garai Dániel, a MET Magyarország üzletfejlesztési igazgatója. Az ilyen környezetben azok a cégek lehetnek sikeresek, amelyek minden területen jelen vannak, és átfogó szemlélettel, szolgáltatásokkal bírnak.

Számtalan megoldás lehetséges

"A piaci jelenlétet növelni sokféleképpen lehet, a lényeg, hogy minél több helyen ott legyünk. Nem feltétlenül nagy részaránnyal: érdemesebb tíz különböző piacon öt százalékos piaci részesedéssel megvetni a lábunkat, mint két piacot 25 százalékos szereplőként dominálni" - vázolta a cégcsoport stratégiáját Szabó Gergely, a MET Magyarország vezérigazgatója. Mára a cég 27 ország földgázpiacán aktív, ezekből 13 országban helyi leányvállalattal van jelen, miközben 16 milliárd köbméter földgázt mozgat a brit szigetektől egészen a Balkánig (ez az éves magyarországi fogyasztás duplája).

Kereskedőként minél többféle piacon megjelenni tanulságokkal is szolgál. A fejlettebb energiapiacok megmutatják a kevésbé fejlettek jövőjét, ahol ugyanazok a folyamatok zajlanak, amelyek a fejletteken már lezajlottak, és ugyanazok a termékek vannak a láthatáron. Szabó Gergely szerint ezért az új országokban való megjelenés után a piac- és termékfejlesztésre kell összpontosítani.

A termékfejlesztést jellemzően az árazás vagy a rugalmasság szempontjából végzi a MET (az ár mellett a földgáz fontos paramétere a rugalmasság, vagyis hogy mikor, milyen keretek között tud felhasználni belőle egy fogyasztó). Mint Garai Dániel hozzátette, a fejlesztés legújabb formája, hogy már a termék halmazállapota is változhat. Ez az új termék a földgáz cseppfolyósított változata, az LNG, amely kedvezőbb összköltséget és nagyobb ellátásbiztonságot nyújt az üzletfeleknek.

Kiszolgálni a kontinens piaci szereplőit

Európa, ezen belül elsősorban az EU-tagállamok állnak a MET Csoport piacra lépési, illetve felvásárlási stratégiájának középpontjában. Mielőtt a cégcsoport új országban jelenne meg, részletes piacelemzést végez, és megvizsgálja a megfelelő menedzsment kiválasztásának lehetőségét is.

A MET mindenekelőtt olyan üzleti lehetőségeket keres, amelyek csatlakoznak a főbb európai tevékenységeihez, így tovább erősítik azokat. 2016-ban felvásárolta például a svájci központú Repower Csoport romániai leányvállalatát, és ezzel tovább bővült a MET kelet-közép-európai kiskereskedelmi portfóliója. Mint a cég vezetői mondják, a MET történetében eddig nem volt olyan akvizíció, amelyet "megbánt volna". Ezeknek a felvásárlásoknak is köszönhető, hogy a csoport a 2007-es alapítása óta minden évben két számjegyű növekedést mutatott fel, és mára az európai földgáz-kereskedelem meghatározó szereplői közé került.

A cikk megjelenését a MET Magyarország támogatta. Címlapfotó: Getty Images

HOZZÁSZÓLÁSOK