BUX
38123

Magyarország pezsgőnagyhatalom

Magyarország az egy főre jutó pezsgőfogyasztást tekintve előkelő helyen áll a világban, de a piac igen árérzékeny. Utóbbi megállapítás érvényes a szilveszteri időszak másik slágertermékére, a virslire is.

NAPI, 2004. december 28. kedd, 18:22

Az egy főre jutó éves pezsgőfogyasztásban Magyarország a hatodik a világon. Évente 23,5 millió palackot ürítünk ki, ennek jelentős hányadát, csaknem 30 százalékát decemberben - tudtuk meg Vass Gábortól, a Törley Pezsgő Pincészet marketingvezetőjétől. Az éves forgalomból az édes nedűk aránya rendszerint eléri a 60 százalékot, ám ez az év végére szinte mindig felkúszik 70 százalékra. A magyar piac árérzékenynek mondható, ugyanis a szakemberek szerint egy-egy palack megvásárlásakor az ár a legfontosabb szempont, s csak ezután következik a minőség.
A piac 70 százalékát a középkategóriás, 400-600 forint közötti termékek adják, míg az alsó kategóriás italok részesedése 25 százalékra tehető. Ez utóbbiak körébe elsősorban az importtermékek és a nagy áruházláncok saját márkás pezsgői tartoznak. A fennmaradó mintegy 5 százalék a prémium italok részesedése. Áruk 600 forint és a csillagos ég között mozog.
A hazai forgalmazók közül a legnagyobb a Törley, amely a piac 30 százalékát fedi le. Ezt követi a BB 25, majd a Walton 22 százalékkal. A nagy áruházláncok és hipermarketek részaránya folyamatosan növekszik. Utóbbiak jelenleg a teljes forgalom 30 százalékát adják, s itt egyre nagyobb mennyiségben találhatók felső kategóriás termékek is.
A szilveszteri időszak másik hagyományos élelmiszerénél, a virslinél hasonló "gondokkal" küzdenek a gyártók, mint a pezsgő esetében. Doszpoth Attila, a Zalahús Rt. kereskedelmi és logisztikai igazgatója úgy véli, hogy a vevők még mindig előnyben részesítik az olcsóbb és műbeles árukat, bár a minőségi termékek piaci értékesítési aránya fokozatosan nő. A Zalahús évente mintegy 100 tonna virslit értékesít, amelynek döntő részét az év végi ünnepek tájékán viszik el. A Délhús Rt.-nél hasonlóan vélekedtek: decemberben a kereslet három-négyszeresére növekszik. Szántó Zoltán, a Délhús termékmenedzsere szerint az forgalom itt is fokozatosan eltolódik a hipermarketek felé. Emellett megjegyezte: a vásárlók immár előnyben részesítik az előre csomagolt termékeket, arányuk 71 százalék a "kiszolgálópultos" termékek 29 százalékával szemben.