BUX
38018

Már a kormány is drágállja az M4 építését

A kormány szerint sokba kerül kilométerenként négymilliárdért építeni az M4-es autópályát. A beruházás támogatásáról soha nem döntött az EU.

Napi.hu, 2015. április 2. csütörtök, 14:21

Az állam feladja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti építését, miután az Európai Bizottság kartellgyanú miatt nem támogatja annak finanszírozását - jelentette be Lázár János. (Az EU korábban sem támogatta a beruházást, azt a magyar költségvetésből finanszírozták - a szerk.) A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ehelyett a kormány Szolnok és az M5-ös között akar egy új autópályát építtetni - természetesen uniós pénzből.

Lázár azt is elmondta, hogy a kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült a sima Alföldön négy milliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát. A magyar kormánynak eddig nem voltak kifogásai a költségekkel kapcsolatban - csak miután a kirívó összeget az Európai Bizottság kifogásolta. (Az építkezés kivitelezője a Közgép, a Strabag és az A-Híd Zrt.)

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 50 magyarországi fejlesztést vizsgál, nem egészen 500 milliárd forint összértékben - közölte szerdán Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes-államtitkára.

A 444.hu ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet egy tavaly december elején készült, nem nyilvános bizottsági feljegyzésére hivatkozva, hogy Brüsszel visszautasította, hogy ebbe az építkezésbe pénzt tegyen. "A bizottság átvizsgálta az M4 Abony - Fegyvernek projektet, és a bizottság kérelmére visszavonták a jelenleg futó közlekedési operatív programból történő finanszírozását. A visszavonás legfőbb oka az volt, hogy gyengének találták a beruházás stratégiai megalapozottságát, hiszen egy nagyon hosszú út nagyon kis részéről van szó, megkérdőjelezhető így az építkezés racionalitása. Továbbá a bizottság már jóváhagyott párhuzamos projekteket, ami megkérdőjelezi a beruházás megtérülését, és túlzóvá teszi a várható forgalomról szóló előrejelzést, ráadásul egy igen költséges beruházásról van szó. Ezért várhatóan a 2014-20-as közlekedési operatív programban való megvalósítását sem hagyja jóvá a bizottság" - állt a dokumentumban. Így a kormány számára kiderült, hogy az új uniós fejlesztési ciklusban sem fogja tudni elszámoltatni az unióval az M4-es ezen szakaszának építési költségeit.