A közelmúltban véget ért az Állami Számvevőszék adatfelvételi időszaka, amely a magyarországi közszféra első korrupciós térképének elkészülését szolgálja: február 24-én Győrött befejeződött a projekt keretében tartott 17 napos regionális konferenciasorozat, március 31-én pedig véget ért az 52 napos adatfelvételi időszak. Jelenleg a rendezvénysorozat és az adatfelmérés eredményeinek összesítése, feldolgozása zajlik - adta hírül az ÁSZ Integritás Projektiroda.

A projektiroda 4131 költségvetési szervet kért fel a részvételre, közülük 1619-en regisztráltak, helyes formátumú kérdőívet - a feldolgozás jelenlegi állása szerint - 1062-en küldtek vissza. Az adatfelvételi időszakban az ügyfélszolgálati munkatársak 648 bejövő és 1211 kimenő hívást bonyolítottak, továbbá 872 e-mailt kezeltek.

A kampány második hetétől kezdve egyre növekvő számú kérdőív érkezett egészen az adatfelvétel - eredetileg tervezett - március 11-i határidejéig. A Projektiroda, látva a beküldések alakaulását, február 24-től megkezdte a célcsoport intézmények telefonos megkeresését a regisztrált intézmények körében. Majd az intézmények kérésének megfelelően március 31-re módosították az adatfelvételi időszak határidejét. Ezalatt a visszaküldött kérdőívek száma folyamatosan nőtt.

A kormányzati szervek és intézményeik szakmai érdeklődése és támogatása az átlagnál nagyobb volt: amíg 2011. március 31-ig az önkénes alapon kitöltött kérdőíveknek országos átlagban 25 százaléka érkezett be a Projektirodához, addig a központi közigazgatási szervektől ez az arány megközelítette a 40 százalékot. A beküldési időszak végéig országos átlagban a felkért szerveztek közel kétötöde, központi költségvetési szervezeteknek pedig csaknem a fele regisztrált.

A tervek szerint hét éven keresztül a 13,5 ezer közintézményből 4130, előre kiválasztott költségvetési szerv közreműködésével végzik majd az önkéntes országos adatfelvételt (Napi Gazdaság, 2011. február 9.). Az ehhez alkalmazandó, 155 kérdést tartalmazó kérdőívet az ÁSZ tavaly novemberben 203 intézmény bevonásával már sikeresen tesztelte. Reményeink szerint három-négy év kell ahhoz, hogy a közintézmények vezetői megszokják és beépítsék a "normál" működésbe az előzetes kockázatkezelést - mondta korábban Sántha György, az ÁSZ osztályvezetője.

Az adatokat egy saját fejlesztésű informatikai rendszer dolgozza fel - az eredményeket kockázati térképek formájában mutatják be, a tervek szerint 2011 májusától. A fejlesztés 286,5 millió forintból valósul meg, egészében uniós forrásból.