A tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe, a különleges szállítójármű terv szerint megérkezett az orosz feldolgozó üzembe.

A magyar, az ukrán és az orosz hatóságok engedélyeinek, továbbá az EU illetékes szervezete, az EURATOM Supply Agency ellenjegyzésének birtokában, a vonatkozó nemzetközi egyezménnyel összhangban szállították el Paksról a hermetikusan lezárt tokokat.

Minden lehetőséget meg kell vizsgálni, és meg kell teremteni az alternatív üzemanyag-beszállítás műszaki lehetőségét. Az alternatív szállítási útvonalaknak és módoknak biztonsági akadálya nincs, hiszen a friss üzemanyag szállítása nem jelent kockázatot, akár még légi úton is importálható - mondta Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. elnök-vezérigazgatója, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. elnöke.

Régi történet

A 2003-ban, egy tisztítási műveletet végző francia alvállalkozó hibájából bekövetkezett üzemzavar elhárítása több lépcsőben történt. A szakemberek mintegy másfél éven belül megteremtették a 2. blokk biztonságos újraindításának feltételeit, az egység azóta is folyamatosan, megbízhatóan termel.

A versenyben kiválasztott orosz partner segítségével, hatósági kontroll mellett 2007-re elvégezték a kapcsolódó károk elhárítását, kiemelték és betokozták a sérült üzemanyag-kazettákat, amelyeket több éves pihentetést követően a tavalyi évben előkészítettek a szállításra. Ezt a tokozott üzemanyagot szállították most az orosz feldolgozóüzembe. A francia alvállalkozó peren kívül kártérítést fizetett, ez az összeg és az atomerőmű biztosítása együttesen fedezte a kárelhárítás költségeit.

Repülővel sem drágább

Jogszabályi kötelezettségünknek megfelelően kétévnyi folyamatos termeléshez elegendő üzemanyagot tárolunk, ami elfér egy nagyobb szobányi helyiségben. A kazetták a reaktorban való használat előtt akár közvetlenül is megérinthetők, többlet sugárterhelést nem okoznak - mondta Hamvas. Az erőmű jellemzően évente több alkalommal fogad üzemanyag-szállítmányokat, kifejezetten erre a célra tervezett, gyártott és engedélyezett acélkonténerekben. Ezek gyakorlatilag minden elképzelhető külső behatásnak ellenállnak. A légi és a vasúti szállítás közötti költségkülönbség kevesebb, mint 1 százalékkal emeli meg az üzemanyag-beszerzés összköltségét.