2013 I. negyedévében a szállított áruk tömege - 51 millió tonna - az előző év azonos időszakához képest 7 százalékkal csökkent. Módozatonkénti bontásban a vasúti 2, a közúti 8, a csővezetékes szállítás 9 százalékkal csökkent, míg a belvízi 3 százalékkal nőtt. Az árutömeg 60 százalékát közúton, 21 százalékát vasúton szállították. Belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még nagyobb (77 százalék), míg a vasúti és a belvízi szállítás esetében a nemzetközi tevékenység jelentősebb.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény - 12 milliárd árutonnakilométer - 5 százalékkal volt kisebb, mint 2012 azonos időszakában. Egyedül a belvízi szállítás nőtt, 2 százalékkal, a vasúti 4, a közúti 5, a csővezetékes 8 százalékkal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 12, míg a belvízi szállítás 4 százalékkal részesedett. A nemzetközi áruszállítás volumene és az árutonna-kilométerben mért teljesítménye egyaránt 5, a belföldi szállításé 8, illetve 3 százalékkal mérséklődött.

A közúti áruszállítás volumene 8 százalékkal csökkent az év első három hónapjában 2012 I. negyedévéhez viszonyítva. Irányát tekintve belföldi viszonylatban 9, nemzetközi viszonylatban 7 százalékkal kevesebb tömegű árut szállítottak. A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 5 százalékkal lett alacsonyabb. A belföldi szállítás 1, a nemzetközi szállítás 6 százalékkal csökkent. Összességében kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, az átlagos szállítási távolság 4 százalékkal nőtt. A teljesítmény csökkenésében az első negyedév szélsőségesen csapadékos időjárása is szerepet játszott - főként a nemzetközi áruszállításnál -, a napokig veszteglő teherautók kieső teljesítménye megmutatkozik a negyedév adataiban. A gázolajpiaci adatok alapján lapunk a belföldi teljesítmény terén jóval nagyobb visszaesést valószínűsített - az eltérést a külföldi tankolások térnyerése, a statisztika által nem mért 3,5 tonna alatti kategória átlagon felüli teljesítménycsökkenése és a személyautók használatának visszafogása egyaránt magyarázhatja.

A szállítási ágazatba sorolt vállalkozások teljesítménye alig 2 százalékkal, míg a más ágazatokba sorolt vállalkozásoké 5 százalékkal csökkent. A más ágazatba sorolt vállalkozások - amelyek a teljesítmény több mint negyedét adják - viszont jobban kihasználták a járműveiket, mint egy évvel korábban: az üresen megtett út aránya 2 százalékponttal csökkent. A 23 százalék-os arány azonban még így is 6 százalékponttal magasabb, mint a szállítási ágazatban tevékenykedőké.

A jellemzően belföldre irányuló, saját számlára végzett szállítás árutonnakilométerben mért teljesítménye a bázisidőszakkal azonos mértékben alakult, míg a fuvardíj ellenében végzetté 5 százalékkal csökkent. A saját számlás szállítások hatékonyabb fuvarszervezését az üresen megtett út csökkenő aránya is alátámasztja. E szállításoknál az arány 3 százalékponttal csökkent, míg a fuvardíjasoknál változatlan maradt. Az egyéni vállalkozók teljesítménye 13, míg a társas vállalkozásoké csupán 4 százalékkal csökkent.

A vasúton szállított áruk tömege 2013 I. negyedévében 2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nemzetközi szállítás volumene 3 százalékkal mérséklődött, ezen belül a kivitel 8, a behozatal 2 százalékkal csökkent, a tranzitforgalom teljesítménye 5 százalékkal emelkedett. Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény is visszaesett - 4 százalékkal - az egy évvel korábbihoz képest. A belföldi áruszállítás teljesítménye stagnált, a nemzetközi forgalomban a kivitel és a behozatal egyaránt 9 százalékkal csökkent, míg a tranzitszállítás 7 százalékkal növekedett az egy évvel azelőttihez képest. A nemzetközi utak tekintetében az átlagosan megtett távolság kivitelben 199 km; behozatalban pedig 192 km. A tranzitszállítások esetében az átlagosan megtett távolság 277 km. Az első negyedévben a vasúti áruszállítás volumene 10,8 millió tonna (-2 százalék), teljesítménye 2,1 milliárd tonnakilométer (-4 százalék) volt.

2013 első negyedévében a belvízi áruforgalom volumene 3, az árutonnakilométerben mért teljesítménye 2 százalékkal volt magasabb, mint 2012 azonos időszakában. A volumennövekedés a belföldi szállítás 23, az import 92 és a tranzitforgalom 6 százalék-os emelkedésének, valamint az export 22 százalék-os csökkenésének az eredője. A belvízi áruszállításban magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áru tömegéből 7, az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményből 8 százalék volt.

A légi áruszállításban 2013 első negyedévében a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér összes áruforgalma 15,1 ezer tonna volt, ami stagnálást jelent az egy évvel korábbihoz képest.