Még egy rossz adat a magyar gazdaságból

2013 I. negyedévében a szállított áruk tömege 7, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 5 százalékkal volt kisebb az előző év azonos időszakához képest – derül ki a KSH jelentéséből. Az év első három hónapjában mind a helyközi, mind a helyi személyszállítás utasforgalma és teljesítménye 2 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
NAPI, 2013. május 31. péntek, 16:47

2013 I. negyedévében a szállított áruk tömege - 51 millió tonna - az előző év azonos időszakához képest 7 százalékkal csökkent. Módozatonkénti bontásban a vasúti 2, a közúti 8, a csővezetékes szállítás 9 százalékkal csökkent, míg a belvízi 3 százalékkal nőtt. Az árutömeg 60 százalékát közúton, 21 százalékát vasúton szállították. Belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még nagyobb (77 százalék), míg a vasúti és a belvízi szállítás esetében a nemzetközi tevékenység jelentősebb.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény - 12 milliárd árutonnakilométer - 5 százalékkal volt kisebb, mint 2012 azonos időszakában. Egyedül a belvízi szállítás nőtt, 2 százalékkal, a vasúti 4, a közúti 5, a csővezetékes 8 százalékkal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 67, a vasúti 17, a csővezetékes 12, míg a belvízi szállítás 4 százalékkal részesedett. A nemzetközi áruszállítás volumene és az árutonna-kilométerben mért teljesítménye egyaránt 5, a belföldi szállításé 8, illetve 3 százalékkal mérséklődött.

A közúti áruszállítás volumene 8 százalékkal csökkent az év első három hónapjában 2012 I. negyedévéhez viszonyítva. Irányát tekintve belföldi viszonylatban 9, nemzetközi viszonylatban 7 százalékkal kevesebb tömegű árut szállítottak. A közúti áruszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye 5 százalékkal lett alacsonyabb. A belföldi szállítás 1, a nemzetközi szállítás 6 százalékkal csökkent. Összességében kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, az átlagos szállítási távolság 4 százalékkal nőtt. A teljesítmény csökkenésében az első negyedév szélsőségesen csapadékos időjárása is szerepet játszott - főként a nemzetközi áruszállításnál -, a napokig veszteglő teherautók kieső teljesítménye megmutatkozik a negyedév adataiban. A gázolajpiaci adatok alapján lapunk a belföldi teljesítmény terén jóval nagyobb visszaesést valószínűsített - az eltérést a külföldi tankolások térnyerése, a statisztika által nem mért 3,5 tonna alatti kategória átlagon felüli teljesítménycsökkenése és a személyautók használatának visszafogása egyaránt magyarázhatja.

A szállítási ágazatba sorolt vállalkozások teljesítménye alig 2 százalékkal, míg a más ágazatokba sorolt vállalkozásoké 5 százalékkal csökkent. A más ágazatba sorolt vállalkozások - amelyek a teljesítmény több mint negyedét adják - viszont jobban kihasználták a járműveiket, mint egy évvel korábban: az üresen megtett út aránya 2 százalékponttal csökkent. A 23 százalék-os arány azonban még így is 6 százalékponttal magasabb, mint a szállítási ágazatban tevékenykedőké.

A jellemzően belföldre irányuló, saját számlára végzett szállítás árutonnakilométerben mért teljesítménye a bázisidőszakkal azonos mértékben alakult, míg a fuvardíj ellenében végzetté 5 százalékkal csökkent. A saját számlás szállítások hatékonyabb fuvarszervezését az üresen megtett út csökkenő aránya is alátámasztja. E szállításoknál az arány 3 százalékponttal csökkent, míg a fuvardíjasoknál változatlan maradt. Az egyéni vállalkozók teljesítménye 13, míg a társas vállalkozásoké csupán 4 százalékkal csökkent.

A vasúton szállított áruk tömege 2013 I. negyedévében 2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nemzetközi szállítás volumene 3 százalékkal mérséklődött, ezen belül a kivitel 8, a behozatal 2 százalékkal csökkent, a tranzitforgalom teljesítménye 5 százalékkal emelkedett. Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény is visszaesett - 4 százalékkal - az egy évvel korábbihoz képest. A belföldi áruszállítás teljesítménye stagnált, a nemzetközi forgalomban a kivitel és a behozatal egyaránt 9 százalékkal csökkent, míg a tranzitszállítás 7 százalékkal növekedett az egy évvel azelőttihez képest. A nemzetközi utak tekintetében az átlagosan megtett távolság kivitelben 199 km; behozatalban pedig 192 km. A tranzitszállítások esetében az átlagosan megtett távolság 277 km. Az első negyedévben a vasúti áruszállítás volumene 10,8 millió tonna (-2 százalék), teljesítménye 2,1 milliárd tonnakilométer (-4 százalék) volt.

2013 első negyedévében a belvízi áruforgalom volumene 3, az árutonnakilométerben mért teljesítménye 2 százalékkal volt magasabb, mint 2012 azonos időszakában. A volumennövekedés a belföldi szállítás 23, az import 92 és a tranzitforgalom 6 százalék-os emelkedésének, valamint az export 22 százalék-os csökkenésének az eredője. A belvízi áruszállításban magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áru tömegéből 7, az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményből 8 százalék volt.

A légi áruszállításban 2013 első negyedévében a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér összes áruforgalma 15,1 ezer tonna volt, ami stagnálást jelent az egy évvel korábbihoz képest.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2013.06.01 12:14

@troll: Azért kéretik megemlíteni a másik oldalt:
Tehát maradt a honi társadalom újabb nyúzása! Mert jobban teljesítünk!

S csodálkozunk a visszaeső fogyasztáson és GDP-n.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2013.06.01 10:29

az a baj, hogy a gázolaj drágább nálunk, mint bármelyik szomszédos országban, ráadásul az eu-ban egyedülálló módon a magyar adóhatóság nem téríti vissza az áfát az üzemanyagkártyával tankoló külföldi kamionosoknak.

ezért aztán kamiont, nagyteherautót ritkábban látni magyarországon tankolni, mint ufót, ugyanakkor az első osztrák, román, szerb kútnál sorba állnak.
még a magyarok is kijárnak tankolni,az olcsóbb ár miatt megéri, ráadásul az olajtársaságon keresztül visszakapja a magyar cég az osztrák, szlovák, román áfát.

ez gigantikus kiesést okoz a magyar költségvetésnek, itt megint a jobb valaminek a fele, mint a semmi kétszerese esete áll fenn.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.05.31 18:19

Nem baj, úgyis a külföldieket, a gonoszokat, akik elveszik a pénzt tőlünk, zsarolja meg az e-útdíj.
Ők szállítanak keresztül az országon....de nem is kapnak semmiféle kedvezményt, azt nézhessék!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html