A független képviselő elmondta, hogy a nem egészen harminc kilométeres, egy Tisza-hídat is magába foglaló szakasz így több mint 110 milliárd forintba kerül. Hangsúlyozta, hogy ez körülbelül ötven százalékkal magasabb, mint a német autópálya-építések költsége.

Egyúttal visszautalt arra, hogy a Fidesz ellenzékben az M7-es autópálya Zamárdi-Balatonszárszó közötti szakaszát, amelyiknek része a köröshegyi völgyhíd is, "a bűnös Gyurcsány-kormány szimbólumaként aposztrofálta". Az a szakasz kilométerenként 2,88 milliárdba került, tehát akkor ez az "abony-fegyverneki 3,8 milliárdos kilométerenkénti autópálya a Fidesz maffiállamának a harminc kilométeres köztéri szobra" - jelentette ki.

Jávor Benedek elmondta azt is, hogy a kérdésre adott miniszteri válasz érveit nem tartja elfogadhatónak. Az M43-as egyik szakasza, amely a Abony-Fegyvernek közöttihez hasonlóan szintén magában foglal egy Tisza-hidat, 2,15 milliárd forintba kerül kilométerenként - tette hozzá.

Azt is megjegyezte, hogy az euróárfolyam "elszállására" és a vállalkozók számára hozzáférhető hitelek drágaságára utaló hivatkozások "nem egyebek, mint a miniszter asszony részéről a nyílt beismerése a Fidesz-kormány csődjének".
Hozzátette, Németh Lászlóné egy korábbi, 2012-es írásbeli kérdésre még azt felelte, hogy a 2006-os 2,2 milliárd forintról 2011-re 1,4 milliárd forintra csökkent egy kilométer autópálya felépítésének költsége.

A társelnök a sajtótájékoztatón bemutatta a magával hozott díjat, egy lapra szerelt aranyszínű hurokpálya-makettet, amelyen egy játékautó járt körbe-körbe.

Kérdésre válaszolva a politikus azt mondta, az MSZP és az Együtt-PM közleményben fog reagálni a Demokratikus Koalíciót (DK) vezető Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök csütörtöki, az ATV-ben elhangzott szavaira, amelyek szerint december 10-éig legalább az MSZP-nek, az Együtt-PM-nek és a DK-nak tárgyalást kell kezdenie a közös fellépésről. Hozzátette: a Demokratikus Koalíció augusztus végén része volt annak a tárgyalásnak, amelynek végeredményeképpen megszületett az MSZP és az Együtt-PM egyezsége. "Attól az asztaltól Gyurcsány Ferenc felállt és elment. Én azt gondolom, hogy ezek után neki nem ultimátumokat kéne az ajtón kívülről ordibálnia, hanem meggondolnia, hogy hogyan tud hozzájárulni az ellenzék győzelméhez" - jelentette ki.

Reagált az NFM

A magyar autópálya-építések fajlagos kilométerköltsége idén 2,3 milliárd forint - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) pénteken az MTI-vel. A szaktárca közleményében megjegyezte, hogy a 2009-es mutatóhoz képest ezek a kiadások mindössze tíz százalékkal emelkedtek, miközben a különböző költségek átlagosan 45 százalékkal nőttek az elmúlt négy évben.

Az NFM tájékoztatása szerint az M4-es autópálya 29 kilométeres Abony-Fegyvernek szakaszán összesen 27 műtárgy, köztük 6 új pályahíd épül, amelyek összköltsége 37 milliárd forint. A speciális talajviszonyok - ártér, belvíz, Natura2000 területek, a Tisza, a Zagyva holtágának közelsége - miatt csak a földmunkák kiadásai összesen 28 milliárd forintot tesznek ki. Így a 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakadó, szükségszerű többletkiadásoknak tudható be - hangsúlyozták a közleményben.

A szaktárca jelezte, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a három szakaszra kiírt nyílt közbeszerzési eljárásokon a legalacsonyabb árat adó kivitelezőkkel kötött szerződést.

A NFM közlése szerint a fajlagos kilométerköltségek hasonló vagy akár jelentősen magasabb szintjére a környező országokban is van példa. Szlovákiában az R2-es autópálya 13 műtárgyat tartalmazó 10,4 kilométeres szakaszának ára kilométerenként 5,7 milliárd forint, az osztrák A5-ös 25 kilométeres szakaszáé 3,9 milliárd forint tett ki.

A tárca emlékeztetett arra, hogy az NFM alapvetően az Új Széchenyi Terv forrásaiból támogatja a hazai gyorsforgalmi hálózat fejlesztését. A korábbi kormányok jelentős részben előnytelen PPP-konstrukciókban valósították meg az erőltetett ütemű autópálya-építéseket - olvasható a tájékoztatóban.