Tavaly az államháztartás hiánya a GDP 2,2 százaléka lett - így sikerült az idén kikerülni az unió túlzottdeficit-eljárása (edp) alól, hisz 2011-ben a nyugdíj-einstandnak köszönhetően csillagászati magasságokba (GDP 4,3 százalékára) emelkedett a államháztartási többlet, amivel két éven keresztül teljesítettük a 3 százalékos hiánykövetelményt. Mindez akár már gazdaságtörténet is lehetne - és az is, hisz hol van már a tavalyi hó - ám a parlament a következő hetekben kezdi tárgyalni a 2012-es év zárszámadását, amit a múlt pénteken terjesztett be a kormány. A mintegy 400 oldalas törvényjavaslatban több érdekes részletre bukkanhatunk, amely árnyalják a költségvetési sikerről kialakult képet.

A 2012-es költségvetési siker ára a folyamatos megszorítás volt, amit az Orbán-kormány tagadott, szerintük megszorítások csakis a szocialista kormány alatt voltak. Ám a költségvetési zárszámadáshoz minden évben csatolni kell a kiadások funkciók szerinti csoportosítását, így egy oldalon áttekinthető az évi 15 ezer milliárd forint sorsa. Ez viszont jól tükrözi, hogy mely területen csökkentek és hol nőttek a kiadások.

Látszólag az állam magán spórolta a legtöbbet: a 2011-es 2777 milliárd forinttal szemben 2107 milliárd forintot költöttek az a "működési funkciókra" Ám a kép árnyaltabb, ugyanis a 2011-es kiadásokba beszámították a Mol Nyrt.21,2 százalékos részvénypakettjének állami megvásárlását 500 milliárd forintért, és a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-ben végrehajtott 120 milliárd forintos tőkeemelést. Tavaly az állam nem vett Mol-részvényt és az MFB tőkeemelése is elmaradt,  így az állami kiadások csökkentek. E két tételt leszámítva a kiadások már csak 2,3 százalékkal apadtak. Ez az önmagában szép teljesítmény az önkormányzati alrendszer átszervezésével magyarázható - vélhetően, ugyanis minden nem derül ki a zárszámadás indoklásából, amely a funkcionális mérleg magyarázatával rendkívül szűkszavúan bánik, nem is részletezi azokat, hanem a számokat ismerteti.

Az oktatási és az egészségügyi kiadások zsugorodtak

Az államháztartás jóléti kiadásai 141,7 milliárd forinttal, vagyis 1,7 százalékkal csökkentek egy év alatt: különösen az oktatási és az egészségügyi kiadások zsugorodtak. Az előbbiek 9 százalékkal 128 milliárd forinttal csökkentek, a legnagyobb, 15 százalékos megszorítást a közoktatás szenvedte meg. Az egészségügyi kiadások 80 milliárd forinttal mintegy 6 százalékkal mérséklődtek 2012-höz képest. A kórházak finanszírozási helyzete javult, a szakrendelői kiadások viszont a felükre csökkentek. A társadalombiztosítási kiadások összességében 1,1 százalékkal emelkedtek, ezen belül a nyugdíjkiadások csökkentek, ám nőttek a nyugdíjszerű kiadások. Emögött a nyugdíjellátások átcímkézése áll, ugyanis 2011 után a korhatár alatti ellátásokat nem nyugdíjnak nevezik.

Az államháztartás kultúrára fordított kiadásai 18 százalékkal csökkentek, cserébe 12 százalékkal nőttek a sportra fordított kiadások - ez utóbbi szintén nem nagy meglepetés, ismerve a kormány a sport fontosságáról vallott nézeteit, az viszont meglepő, hogy a egyházak támogatása csökkent. A hitéleti tevékenység támogatásra a költségvetés 43,7 milliárdot költött, 500 millióval kevesebbet, mint 2011-ben.

Az állami távközlésre kötöttünk sokat

Szintén jól tükrözi az állam gazdasághoz való viszonyát a gazdasággal kapcsolatos kiadások emelkedése, erre a célra 108 milliárd forinttal ment több 2012-ben, mint egy évvel korábban. Különösen a távközlési szolgáltatásokra fordított kiadások nőttek - 66 százalékkal - emögött az állami készleti kommunikációs (TETRA) rendszer 19,9 milliárd forintos megvétele kereshető. A rendszert üzemeltető Magyar Telekom Nyrt.-től az állam tavaly vette meg a hálózatot.

2011-hez képest 9,5 százalékkal nőttek az államadósság kezelési költségei, az adósságkezelésre 1218,1 milliárd forint ment el. A növekedés mögött a kormány bevallása szerint is a kötvényhozamok növekedése és a forint gyengülése áll - vagyis végül is a kormány gazdaságpolitikája.

Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd forint)
2011 tény2012 tényVáltozás (%)Változás (milliárd forint)
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK2777,72107,975,9-669,8
Általános közösségi szolgáltatások2017,41336,766,3-680,7
Törvényhozó és végrehajtó szervek807,5612,075,8-195,5
Pénzügyi és költségvetési     tevékenységek és szolgáltatások776,5287,137,0-489,4
Külügyek66,063,596,2-2,5
Alapkutatás73,778,6106,75,0
Műszaki fejlesztés0,30,00,4-0,3
Egyéb általános közösségi           szolgáltatások293,4295,5100,72,1
Védelem229,0230,3100,61,3
Rendvédelem és közbiztonság531,2540,8101,89,6
Igazságszolgáltatás109,4115,1105,25,7
Rend- és közbiztonság298,4313,4105,015,0
Tűzvédelem74,961,982,7-13,0
Büntetésvégrehajtási igazgatás és működtetés48,450,5104,22,0
JÓLÉTI FUNKCIÓK8378,58236,898,3-141,7
Oktatási tevékenységek és szolgáltatások1576,01447,391,8-128,7
Iskolai előkészítés és alapfokú oktatás463,9435,293,8-28,7
Középfokú oktatás334,8285,085,1-49,7
Felsőfokú oktatás512,7490,995,8-21,8
Egyéb oktatás264,7236,289,2-28,5
Egészségügy1285,11204,993,8-80,1
Kórházi tevékenységek és szolgáltatások512,8578,6112,865,8
Háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat90,388,698,0-1,8
Rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás136,175,155,2-61,0
Közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások32,427,384,3-5,1
Egyéb egészségügy513,3435,384,8-78,0
Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások4697,74748,2101,150,5
Táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások385,2458,6119,073,4
Nyugdíjak2827,82644,893,5-183,0
Egyéb társadalombiztosítási ellátások65,562,495,3-3,1
Munkanélküli ellátások252,8224,688,8-28,2
Családi pótlékok és gyermekeknek járó juttatások535,7524,697,9-11,1
Egyéb szociális kiadások289,8532,8183,9243,0
Szociális és jóléti intézményi szolgáltatások340,9300,588,1-40,4
Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek és szolgáltatások414,7442,7106,728,0
Szórakoztató, kulturális, vallási tevékenységek és szolgáltatások404,9393,697,2-11,4
Sport és szabadidős tevékenységek és szolgáltatások61,268,3111,77,2
Kulturális tevékenységek és szolgáltatások194,6160,082,2-34,6
Műsorszórási és kiadói tevékenységek és szolgáltatások61,165,2106,64,1
Hitéleti tevékenységek44,243,798,9-0,5
Párttevékenységek2,52,5100,00,0
Egyéb közösségi és kulturális tevékenységek41,353,7130,212,5
GAZDASÁGI FUNKCIÓK1906,52072,8108,7166,4
Tüzelő- és üzemanyag, valamint energiaellátási feladatok3,94,2106,50,3
Mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás217,8240,4110,422,6
Bányászat és ipar108,795,988,3-12,7
Közlekedési és távközlési tevékenységek és szolgáltatások861,0838,397,4-22,7
Közúti közlekedési tevékenységek383,3317,382,8-66,1
Vasúti közlekedésügyek és szolgáltatások265,4273,8103,28,4
Távközlés14,924,8166,09,9
Egyéb közlekedés és szállítás197,3222,5112,825,2
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások482,5611,7126,8129,1
Többcélú fejlesztési témák tevékenységei és szolgáltatásai261,5355,3135,993,8
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások221,0256,4116,035,4
Környezetvédelem232,6282,3121,449,8
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS1112,91218,1109,5105,3
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK362,1353,997,7-8,2
Forrás: zárszámadási törvényjavaslat