BUX
39962

Mennek a milliárdok a tram-train megvalósítására

A Szeged-Hódmezővásárhely közötti tram-train (villamos és vonat) rendszerhez szükséges járműtelep építésére 2 milliárd 750 millió, míg az előkészítés tervezésére 1 milliárd 250 millió forintot hagyott jóvá a kormány.

Németh Géza, 2017. november 15. szerda, 11:30

A Magyar Közlönyben megjelent határozat az uniós Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) korábbi tételeit módosítja.

A járműtelep megépítésének 2 milliárd 750 millió forintja az IKOP nevesített kiemelt projektjei közé kerül be úgy, hogy kikerül abból a Rákosrendező-Esztergom vasútvonal villamosítása, biztosítóberendezés korszerűsítése, amely 25,4 milliárd forinttal szerepelt abban és a helyére lép a tram-train járműtelepe. Szintén az IKOP nevesített kiemelt projektjei közé kerül be - de nem mást kiváltva, hanem kiegészítésképpen - a tram-train előkészítő tervezésére előírányzott 1 milliárd 250 millió forint

122 százalékkal drágulhat a tram-train beruházás

A kormányhatározatnak van még egy eleme, amely szintén érinti a tram-traint. A tavalyi - az említett kiemelt IKOP projekteket tartalmazó - kormányhatározat erre 13 milliárd 250 millió forintot irányzott elő. Egyúttal felhívta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy ha a közbeszerzések során a tényleges költség (bármelyik projektnél) 130 százalékkal meghaladná az előirányzottat, akkor arról külön kell határozni. A mostani kormányhatározat a 130 százalékot 122,43 százalékra szállítja le, ha ennél drágább lesz a projekt, akkor azt a kormánynak jóvá kell hagynia.

A jogszabály ezt követően külön kitér a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-trainre. Ha a túllépés itt 110 és  122,43 százalék közé esik, akkor a 110 százalék feletti rész "finanszírozásáhozszükséges forrást a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott uniós fejlesztések fejezet IKOP előirányzata terhére szükséges biztosítani".