Mennyit veszítenek értékükből a magyar slágerautók?

Az új autóknál az egyik jelentős tétel a fenntartási költségek mellett az értékvesztés. Cserébe biztonságosabb, korszerűbb, garanciális az autó. Elmondjuk, hogy a magánszemélyek körében legnépszerűbb autók mennyit veszítenek az értékükből.
Csernátony Csaba, 2017. június 1. csütörtök, 07:08

Az új autók magyarországi piaca jelentősen bővül, és bár a céges vásárlások adják annak döntő részét, a magánszemélyeknél is növekedést volt az első negyedévben.  Ők az első három hónapban alig több mint 10 ezer darab új autót vásároltak, ami 31 százalékos növekedést az egy évvel korábbihoz képest.

Egy-egy új autó vásárlása eleve jelentős kiadást jelent, emellett vannak a használathoz kötött kiadások, többek között az üzemanyag-, biztosítási és szervizköltség. Emellett van még az értékvesztés, ami szintén igen jelentős tétel. Az értékvesztést azonban a helyén kell kezelni, ugyanis leegyszerűsítve az értékvesztésen keresztül fizeti az autós azt, hogy új autója van, amire akár 2-5 évre is garanciát, emellett a legtöbb esetben környezetbarátabb, korszerűbbb és biztonságosabb autót kap.

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, Buksza az magánszemélyek körében népszerű modellek értékvesztését vizsgálta az Eurotaxtól kapott több ezer adat felhasználásával. (Bár a magánszemélyek körében a legnépszerűbb modell a Suzuki Vitara és a Suzuki SX4 Cross, ám ezeknél 5 éves értékvesztést nem lehet mérni, mivel az S-Cross 2013-ban, míg a Vitara 2015-ben jelent meg, ezért nem áll rendelkezésre ilyen időtávra értékvesztési adat)

 

Mennyibe kerül az értékvesztés 5 év alatt 50 ezer kilométer után?
Eredeti listaár 2012-ben (millió forint)Ennyit ér 5 év után (millió forint)
Havi átlagos értékvesztés forintban
Dacia Sandero 1.2 Access (benzines, 75 lóerő)1,841,289 353
Dacia Logan MCV 1.6 Access (benzines, 90 lóerő)
2,091,4710 349
Dacia Duster 1.6 Access (benzines, 105 lóerő)
2,742,1010 618
Toyota Yaris 1.0 ECO (benzines, 69 lóerő)
2,911,8617 498
Opel Corsa 1.0 Selection (benzines, 65 lóerő)
2,811,5720 691
Renault Clio Campus 1.2 16V Authentique (benzines, 75 lóerő)
2,491,1522 352
Ford Fiesta 1.25 Ambiente (benzines, 60 lóerő)
3,191,7024 752
Forrás: Eurotax

Ha éves átlagban 10 ezer kilométeres futással számolunk, akkor a vizsgált modellek listaára 5 év múlva az eredeti összeg 40-75 százalékára csökken, függően a márkától, az újkori listaártól, a felszereltségtől, a motor méretétől, típusától, tehát 25-60 százalékos lehet, ez pedig milliós tétel. Az értékvesztésnél lényeges, hogy mivel százalékban van megadva, minél drágább egy autó, összegszerűen annál nagyobb tétel adódik erre.

Végtelenül leegyszerűsítve a matekot (nominálisan, infláció nélkül számolva) havonta átlagosan 10-30 ezer forint megy el az értékvesztésre a vizsgált (a fenti táblázatban szereplő) autóknál. Másként: ennyibe kerül az új autóhoz kapott garancia, valamint az általa nyújtott biztonság. Az olcsóbb, újonnan 2-3,5 millió forintért beszerezhető autóknál a havi átlagos értékvesztés 5 év alatt 10-20 ezer forintra jön ki, a drágább 3,5-6,5 millió forintos modelleknél azonban akár 50-60 ezer forintot elvihet ez a tétel.

 

 

A Daciáknak (Sandero, Duster, Logan), valamint a Toyota Yarisnak, a Renault Cliónak, a Ford Fiestának van olyan verziója, amelynél a havi átlagos értékvesztés 10-25 ezer forint között marad, ezek listaára egyébként 5 évvel ezelőtt 1,8-3,7 millió forint volt. Direkt nem toplistáról van szó, szimplán csak arról, hogy egy-egy autó mennyit veszít az értékéből.

Az értékvesztésről szóló cikksorozatunk következő részéből kiderül majd, hogy a megtett kilométerek és az eltelt évek hogyan befolyásolják azt.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

troll, 2017.06.01 19:12

gazdasági szempontból a legjobb vétel a 3 éves autó, mert az első 3 évben a legnagyobb az értékvesztés,ekkor sok esetben már a felét sem éri az új árának.

ugyanakkor egy 3 éves autó műszakilag még többnyire jó állapotban van, és a km állás sem probléma, mert nem valószínű, hogy 150 ezernél többet mentek volna 3 év alatt ,ez meg egy mai autónak molyfing.
csak arra kell figyelni, hogy ne legyen rommátört majd összekókányolt roncs.

persze az új autó azért mégiscsak más érzés , tehát ha nem pusztán fiskális szemmel nézzük, és megengedhetjük magunknak ,akkor nyilván jobb újat venni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html