A szektorban már azt is tudni vélik, hogy Nemzeti Kommunikációs Ügynökség néven hozzák alapítják majd meg az új szereplőt.

E pénzeket a rendszerváltás óta különböző magán médiaügynökségek kezelték, bár a második Orbán-kormány óta a legtöbb állami pénzt egyetlen egy ügynökség, az IMG oszthatott szét a médiacégek között.

Az ügynökség létrehozása azt is jelentené, hogy médiaügynökségek elveszítenék a kormányzati és az állami cégek hirdetési megrendeléseit, és kiszorulnának az állami hirdetések szétosztásából. Ez az egész médiát érzékenyen érinti, az állami pénzek kisebb-nagyobb mértékben, de szinte mindenütt megjelentek, ugyanakkor bármiféle átrendezés leginkább a jobboldali Magyar Nemzet-HírTV-Lánchíd Rádió csoportnak lehet a legváratlanabb - véli a portál.

Az Index úgy tudja, hogy a csata már elkezdődött, az, hogy szeptemberig az állami cégeknek minden beszerzésről a fejlesztési minisztériummal is egyeztetniük kell, a reklámköltéseket is érinti, júliusban szinte teljesen el is tűntek az állami reklámok. Értesülései szerint a Heti Választól és a Magyar Nemzettől is olyan üzleti terveket kértek be a tulajdonosok, amelyekben azt vizsgálták, hogy fenntarthatóak lennének-e ezek a kiadványok hosszú távon állami támogatás nélkül. Több jobboldali lapnál, így a Magyar Nemzetnél és a Heti Válasznál is egyértelműen kiderült, hogy az állami pénzek nélkül a jelenleginél lényegesen nehezebb helyzet állhat elő a lapok a működésében.

Az állami ügynökség létrehozása persze nem a csapok teljes elzárását jelenti: lehet, hogy kicsit másképpen, az is lehet, hogy kevesebb, de több tízmilliárdos állami költés borítékolható, és részben szükségszerű is. Ennek a pénznek pedig valahol meg jelennie.

Mi az a médiaügynökség?

Egy reklámkampány elkészítésénél a reklámok hatékony elhelyezéséhez is szakemberek kellenek. A médiaügynökség választja ki, hogy egy adott reklám, mely médiumokban jelenjen meg. A médiatulajdonosokkal tartják a kapcsolatot, kialkudják a hirdetési árakat, megrendelik a hirdetési helyeket, és ellenőrzik a számlákat. A médiavásárlás mellett az ügynökség másik feladata a hatékonyságmérés: a reklámok hatékony elhelyezése, hogy hol mikor hogyan és mennyiért érheti el egy reklám el a fogyasztót. Az egyszerre több márkát, hirdetőt képviselő médiaügynökségek év elején keretszerződést kötnek a médiacégekkel, így mivel sokkal több pénzt hoznak, mint egy hirdető, jelentős árengedményeket tudnak kiharcolni az ügyfeleiknek.

Az Együtt-PM nem örül az ötletnek

Felszólítjuk a magyar kormányt, hogy ne hozzon létre az állami reklámbüdzsé elosztásáért felelős korrupciós központot, hanem tisztességes pályáztatás útján ossza el a piaci szereplők között a pénz - adott ki közlmeényt a hír nyomán az Együtt-PM Szövetség.

Az ellenzéki párt szerint egy ilyen lépés a teljes szektor államosítása lenne, mivel az utóbbi 25 évben ezt a pénzt - jól-rosszul - magáncégek kezelték. Az Együtt-PM Szövetség szerint, az állami kommunikációs ügynökség létrehozása kettős célt szolgál: teljes ellenőrzés alatt tartani a sajtót, és kistafírozni a baráti cégeket. A pártszövetség ellenzi az ügynökség létrehozását, mert "az csakis a maradék médiaszabadság lebontását, és a fideszes haverok anyagi érdekeit szolgálja".