Mutatjuk, milyen autópálya-matricát vegyen - itt vannak a friss adatok

A jelek szerint a magyarországi autósok tanultak a 2015-ös "tesztidőszak" tapasztalataiból. A 2016. januári adatok alapján ugyanis egyértelmű eltolódás látszik az éves matricák irányába. Aki nem számol utána, év közben ezreket bukhat.
Szász Péter, 2016. február 25. csütörtök, 20:20

A fizetős autóút-hálózat tavalyi kiterjesztése és a megyei matrica bevezetése miatt 2015-öt a tapasztalatszerzés évének is lehet nevezni a magyarországi gyorsforgalmi utakon. A tudatos autósok valószínűleg leültek és kiszámolták, hogy úthasználati szokásaikhoz melyik matrica éri meg jobban.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) friss adatai szerint az autósok közül többen vélték úgy, hogy jobban megéri januárban megvenni valamilyen éves matricát, mintsem év közben költeni a rövidebb ideig érvényes jogosultságokra.

Népszerű lett az éves matrica

Így idén januárban a személyautósok 2,4 százalékkal, a D2 kategóriára kötelezettek (7 főnél több személy szállítására alkalmas személygépkocsik, legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik, lakóautók) pedig 22,8 százalékkal vettek több éves matricát. A buszok (B2) esetében 13,6 százalékos a növekedés, a D2 és B2 kategóriák vontatmányaira vásárolt U kategóriából pedig 23,2 százalékkal vettek többet, mint egy éve.

A teljes mennyiség a tavaly januári 219,5 ezerről 7,8 százalékkal, 236,5 ezerre emelkedett. Éves matricákra pedig a tavaly januári nettó 9,5 milliárd forint után 10,3 milliárdot költöttek a közlekedők.

Az autósok elfordultak a havitól

Érdekesen alakult a havi matricák forgalma, ugyanis míg a D1 kategóriában 14,4 százalékos volt a visszaesés, a D2-ben 23,8 százalékkal nőttek az eladások egy év alatt. Ugyancsak többet vettek az autóbuszokra (3,5 százalék) és a vontatmányokra is (23,4 százalék). Az összesített eladások a D1 kategória súlya miatt 10,1 százalékkal csökkentek, a költések viszont - a drágább D2 és B2 kategóriának köszönhetően - csak 6,8 százalékkal estek vissza. A havi matricákból nettó 476,8 millió forint bevétel származott.

Tartotta magát a heti matrica

A heti matricákból a személyautósok 1,6 százalékkal vettek kevesebbet a tavalyinál, a D2-ből azonban 39 százalékkal fogyott több, igaz, volumenét tekintve az utóbbi tizede a D1-ének. Buszokra 0,3 százalékkal kevesebbet, a vontatmányokra pedig 18,1 százalékkal többet vásároltak. Összességében 1,5 százalékkal nőtt az értékesítés. A bevétel-növekedés 3,8 százalékos volt, és 1,7 milliárd forintot tett ki.

Kellett a megyei

A megyei matricák a vontatmányokat leszámítva minden kategóriában népszerűbbek voltak, mint egy évvel korábban. A D1 esetében 4,3 százalékkal 593,1 ezerre nőtt a volumen, a D2-ben pedig 6,3 százalékkal 47,9 ezerre. Összesen 4,4 százalékkal több, 646,4 ezer megyei matrica fogyott, a bevétel 4,5 százalékkal 3,5 milliárdra nőtt.

Forrás: KKK, Napi.hu-gyűjtés

Egymilliárddal nőtt a számla

Összességében idén januárban 16 milliárd forint ment matricákra, ez 6,1 százalékkal (928 millióval) több, mint tavaly ilyenkor.

Mivel a legnagyobb számban vásárolt D1 kategóriánál az éves jogosultságok értékesítése nőtt, ez valószínűleg kihat majd a többi kategória év közbeni eladásaira is, azaz a költés növekedése lassulhat év közben. A jelek szerint sokan számoltak idén úgy, hogy inkább megéri az éves matricák valamelyikét megvenni. A D2 kategória kiugró értékesítése pedig akár azt is jelentheti, hogy tavaly többen próbálkoztak az ingyenes utakon "túlélni", de rájöttek, hogy inkább megéri az egyszeri nagyobb befektetés az év elején.

HOZZÁSZÓLÁSOK