EUR
313.74
USD
281.95
BUX
26521.19 -2.10%
OTP
6811 -1.93%

Nagyon jó hírt kapott a kormány - kemény kritikákat is rejt a dicséret

A magyar gazdaság nagyon jól teljesít, a sérülékenység jelentősen csökkent, bár az adósság szintje és az ország finanszírozási szükséglete továbbra is magas - állapította meg a Nemzetközi Valutaalap (IMF) legfrissebb Magyarországról szóló elemzésében. A Valutaalap jelentése azonban kemény kritikákat is rejt és megszorítás szükségességéről is beszél.
Szabó Zsuzsanna, 2016. február 16. kedd, 15:42

Az IMF szokásos éves, IV. cikkely szerinti felülvizsgálatát folytatta le most Magyarországon. Az erről készült jelentésben megállapították, hogy bár az államadósság szintje és a finanszírozási szükséglet még mindig magas, a magyar gazdaság nagyon jól teljesít.

A gazdaság erőteljes növekedést mutat miközben a sérülékenység is csökkent, mindehhez nagy mértékben hozzájárultak a támogató makrogazdasági intézkedések, a kedvező külső környezet és az uniós források nagyarányú felhasználása. A munkanélküliség válság előtti szintre zuhanásában nagy szerepe volt a foglalkoztatás - magán szektornak és a kibővített közmunkának köszönhető - stabil növekedésének.

A gazdasági növekedés az IMF szerint idén kissé mérséklődni fog az uniós források felhasználásának lassulása miatt. Az infláció az alacsony importárak miatt alacsony marad és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 3 százalékos inflációs célját csak lassan éri el, amint az élelmiszer- és energiaárak is emelkedni kezdenek, illetve nő a munkaerőpiacon a bérnyomás.

A folyó fizetési mérleg többlete rekordszinten marad, miközben a külső adósság - különösen a devizaadósság - és a bruttó államadósság tovább csökken.

Azért nem árt az óvatosság!

Az IMF megállapítja, hogy Magyarország most már kevésbé van kitéve a külső sokkoknak és a közelmúlt piaci turbulenciáit és volatilitását is jól átvészelte, de a nemzetközi szervezet arra is figyelmeztet, hogy a finanszírozási igény még mindig magas, a globális vagy feltörekvő piacokon a kockázat megítélésében bekövetkező hirtelen romlás tőkekiáramlást eredményezhet.

A menekültválság súlyosbodása Európában a kereskedelemre is kihathat, miközben a gyenge külső kereslet az exportra gyakorolhat nyomást.

Ezzel szemben viszont a tartósan alacsony energiaárak a termelési árakat is csökkentik és növelhetik a vásárlóerőt, míg a lakásépítés és a hitelkereslet ösztönzésére irányuló intézkedések rövid távon gazdaságösztönző hatásúak lehetnek.

Áldás és átok

A vártnál jobb költségvetési teljesítmény tavaly segített az államadósság csökkentésében. A Valutaalap szerint az államháztartási hiány jelenleg a GDP 2 százaléka körül van a várt 2,4 százalékkal szemben főleg a bevételek túlteljesülése (adóbevételek és az erősebb makrogazdasági teljesítmény) miatt.

A fiskális politika azonban kezd expanzívvá válni. Az IMF szerint idén a költségvetési hiány a GDP 2,1 százaléka körül alakulhat az államadósság mérsékelt csökkenése mellett. A bankadó csökkentése (a beígért további mérsékléssel együtt) és az adóadminisztráció javítása üdvözlendő lépés, de a Valutaalap szakértői azt is hozzáteszik, hogy bizonyos termékek alacsonyabb áfakulcsba való folyamatos áthelyezgetése bonyolítja az adóbevallást és torzítja az adórendszert, miközben még az ágazati adók terhei is jelen vannak a rendszerben.

Ezzel párhuzamosan a költségvetés hatalmas egyszeri bevételekre hagyatkozik, miközben számos új intézkedés - egyebek mellett az új lakásvásárlási támogatás - a gazdasági növekedésre kifejtett pozitív hatása mellett a költségvetés meghatározatlan ideig fennálló terhévé válhat.

Megszorítás is kellene

Az államadósság csökkenő pályára állításához és a költségvetési kockázatok mérsékléséhez határozott költségvetési intézkedések kellenek - vélik az IMF szakértői. Elemzésük alapforgatókönyve azzal számol, hogy a jelenlegi költségvetési tervek alapján a strukturális hiány a GDP 1,75 százaléka lehet közép távon, az államadósság pedig 2021-re csökkenhet a GDP 70 százaléka körüli szintre, ami azt is jelenti, hogy Magyarország gazdasága sérülékeny marad a sokkokra.

Ahhoz, hogy az államadósság közép távon a GDP 60 százaléka alá menjen, az IMF egy mérsékelt, éves szinten a GDP 0,3 százalékának megfelelő konszolidációt javasol ettől az évtől kezdve a strukturális hiány fokozatos nullára redukálása mellett 2021-re.

Ennek a kiigazításnak azonban együtt kellene járnia a költségvetés kiegyensúlyozásával is a hosszú távú növekedés élénkítése érdekében. Itt az IMF a bevételi oldal felől az adóalap szélesítését, a szektoriális adók fokozatos kivezetését és az adórendszer fokozatos javítását említik. A kiadási oldal felől az általános támogatások megszüntetését, az állami vállalatok hatékonyságának növelését, az egészségügyben és az oktatásban az állami pénzek hatékonyabb elköltését és a relatíve magas és növekvő bértömeg racionalizálását említik.

Ennek fényében üdvözlendőnek tartják az állami szektor mérséklésére tett kormányzati szándékot, de azt is hozzáteszi az IMF, hogy az átalakításnak a költségvetési kiadások áttekintésével és a közszolgáltatások nyújtása terén a kormányzati prioritások világos megjelölésével kell együtt járnia.

További lazításra lehet szükség

A monetáris politika megfelelően alkalmazkodó, de elképzelhető, hogy a jegybanknak tovább kell lazítania, ha a gazdasági folyamatok és az inflációs hatások lefelé mutató kockázatai megvalósulnak. Az IMF alap forgatókönyve szerint a jegybanki célt csak 2018-ra éri el a pénzromlás üteme, míg a külső folyamatok továbbra is lefele mutató kockázatokat jelölnek. Amennyiben viszont a kockázati megítélésben olyan hirtelen jelentős romlás következik be, amely tőkekivonást eredményez, szükségessé válhat a monetáris szigorítás a pénzügyi stabilitás megőrzéséhez. Ennek fényében a jegybank megfelelő tartalékok tartása melletti elköteleződése üdvözlendő.

Áthelyeződött a kockázat

A pénzügyi szektor helyzete javul, ám a magánszektor banki hitelezése továbbra is zsugorodik. A bankok tőkepozíciója általában erős, javul a profitabilitás és a likviditás is bőséges. Az IMF megemlíti az elmúlt időszak intézkedéseit, melyek révén csökkent a háztartások devizakockázata és eladósodottsága, valamint a gazdaság árfolyamkockázata. Az MNB kis- és középvállalatok hitelezését ösztönző programja (nhp) ellenére azonban például a magánszektorban továbbra is folytatódik a mérlegalkalmazkodás. Bár az elmúlt időszak intézkedései csökkentették a gazdaság sérülékenységét, ezzel együtt a kockázatot is átterelték egyebek mellett az MNB-re.

Az IMF elemzése felhívja a figyelmet, hogy a hitelezés ösztönzésekor a kockázatokat és az időintervallumot is számításba kell venni. Míg a kínálati oldali tényezők is fontosak, a jelentés szerint a piacon széles körben elterjedt meggyőződés, hogy a kedvezőtlen üzleti környezet és a szabályokban történő hirtelen változások okozzák a hitelek iránti kereslet visszaesését.

Az IMF szerint a továbbiakban az MNB-nek nem lenne szabad a banki hitelezés kockázataiban osztoznia, ennek fényében pedig üdvözlendőnek tartják az nhp+ program végének bejelentését. A Valutaalap hangsúlyozza: az üzleti környezet és a gazdaságpolitika kiszámíthatóságának javítása kritikus tényező a hitelkereslet növelésében.

Az MNB eszközkezelőjével (MARK) kapcsolatban a Valutaalap kiemeli: az IMF támogatja a nemteljesítő hitelekre vonatkozó erőfeszítéseket, de a MARK kereskedelmi ingatlanok kezelésének működését teljesen átláthatóan kell végezni.

Az IMF szerint a bankszektorban az állami tulajdonrészesedést is csökkenteni kellene, így pozitívumként értékelik az MKB tervezett, transzparens privatizációját.

Visszább kellene fogni az állami szerepvállalást!

A strukturális reformok - a magánszektor szerepének növelésével - a magyar gazdaság potenciális növekedésének javítása szempontjából fontosak továbbra is. Az IMF szerint a közép távú növekedés az alacsony termelékenység, a kihívásokkal teli üzleti környezet, a munkaerőpiac gyengeségei és a demográfiai folyamatok miatt marad limitált. Az IMF figyelmeztet: az állami szerepvállalás növekedése a gazdaságban kiszoríthatja a magánszektorbeli beruházásokat, ami a termelékenységre és a növekedésre is negatív hatással lesz.

Ennek fényében az IMF a következőket ajánlja a magyar kormány figyelmébe:

  • Az adminisztratív terhek csökkentése, a gazdaságpolitikai kiszámíthatóság, az állami szerepvállalás korlátozása a gazdaságban segíthet egy magánszektor által vezérelt gazdasági növekedéshez szükséges üzleti környezet kialakításában. Emellett fontos lehet még az adófizetés könnyítése, a gazdaság további kifehérítése és az áfacsalások visszaszorítása is.
  • A versenyképesség javítása segítene feljebb jutni az értékláncban, fokozná a termelékenységet a munkaerő- és szolgáltatói piacokon. Ennek érdekében a kutatás-fejlesztést kellene ösztönözni, tovább erősíteni a szakképzést és ösztönözni a vállalkozások indítását. Az EU-források hatékony felhasználása fontos azok növekedésre gyakorolt hatásának maximalizálásában.
  • A munkaerőpiacot illetően az IMF megjegyzi, hogy a fiatalok és idősebbek munkaerő-piaci részvételében történt előrelépés, de a munkaerő készségek fejlesztése, a keresleti és kínálati oldal közötti különbségek átfedése, az alacsony képzettségűek foglalkoztatásának további ösztönzése szükséges. Az aktív munkaerő-piaci intézkedéseknek a képzések és a munkaközvetítői szolgáltatások javítására kellene összpontosítaniuk, míg az alacsony képzettségűek foglalkoztatását adókedvezményekkel kellene ösztönözni. Emellett további erőfeszítések szükségesek a nők munkaerő-piaci részvételének javításában.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

konrada, 2016.02.17 09:51

@hamurapi:
...azért ettől még tény az is, hogy azóta 20% feletti a pénzromlása, így egy 2010-es összeghez ezt is hozzá illik tenni, aztán számolni, mert a nominális nem mond anélkül semmit.
...Igaz, így is több, főleg, ha beleszámoljuk a manyuppost is, viszont az is igaz, hogy 20 ezer mrd kamata cca. 5 ezer mrd...
Azaz ha mást nem is, ebben az országban már azt is eredménynek lehet tekinteni, hogy annál többel nem nőtt a nominális adósság, hiszen ez az elmúlt 30 évben a nem sok időszak volt, amikor sikerült ezt betartani...(S ez látszik meg a GDP arányos listán is...)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hamurapi, 2016.02.17 06:08

Lya ,.....heheee....csakígy lazán ,húgy Orbán mihígmélymagyarja érccsék.....amit eldugtak az IMF és EU elől...lya csökkenő államadósság :

február 10., 11:33

Ma 24.847,4 milliárd forint az államadósság. Ez tény.

Miként tény az is, hogy 2010. január 1-én 19,4 md volt. Tehát 5.447,4 md-val kevesebb.

Tény az is, hogy a kormány fő gazdaságpolitikai célkitűzése az államadósság csökkentése lett volna. A cél, amelyet a készülő - akkor még alkotmánynak nevezett, később alaptörvénnyé degradált - papírba is foglaltak, 50 százalék lett volna.

A kormány 2010-ben létrehozott egy államadósság-mérő honlapot, ahol követhető az összes tartozás GDP-arányos értéke.

Ami ma tehát tény: közel 20 százalékkal nőtt az államadósság viszont/és megszüntették az államadósság-mérő honlapot.

Ezt neked hülye magyar!

De a bónusz:

Ismét vastag lett Orbánék számlája
2016. február 15. hétfő 06:10:59
Januárban több mint a kétszeresése duzzasztotta a kormány a jegybanknál vezetett számláját a legfrissebb adatok szerint.
http://mfor.hu/cikkek/makro/Ismet_vastag_lett_Orbanek_szamlaja.html

Na csökkenő mi?...heheheee...ez olyan:nézegetem magam a tükörben... hm... nem nézek ki teljesen hülyének... és mégis.... ( régen ezt úgy mondtuk, hogy tollas a hátam? Nem? Akkor ne nézzetek madárnak!) Dehát az evolúció.. ,nade ilyen gyorsan gyártja a selejtet?
Hááát, ennyi erővel Uri Gellert is alkalmazhatnánk. Annyit ő is tud mondogatni, hogy "...mukodj, mukodj ..."és még szórakoztató is....heheee..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .