BUX
39554

Nehéz helyzetben van a magyar gazdaság - itt az újabb bizonyíték

A szállítási teljesítmények is azt jelzik, hogy a belföldi ágazatok gyengélkedése mellett a magyar gazdaságot jószerivel csak a külpiaci tevékenység tartja víz felett.

NAPI, 2011. augusztus 25. csütörtök, 09:00

A szállított áruk tömege - 126 millió tonna - a 2010. I. félévben szállított mennyiséghez képest 4 százalékkal csökkent, alapvetően a legnagyobb súlyú szállítási módozat, a közút teljesítményének 5 százalékos csökkenése miatt - derül ki a KSH friss statisztikájából. Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény ugyanakkor - 26 milliárd árutonna-kilométer - 3 százalékkal emel­ke­dett. A vasúti szállítás teljesítménye 1, a közúti 4, a csővezetékes 3 százalékkal nőtt, a rendkívül szerény, 4 százalékos súlyt képviselő belvízi 8 százalékkal csökkent.

A nemzetközi áruszállítás volumene és árutonna-kilométerben mért teljesítménye egyaránt 5 százalékkal nőtt, miközben a belföldi áruszállítás volumene 8, teljesítménye 4 százalékkal csökkent. A közúti áruszállítás volumene 5 százalékkal mérséklődött 2010 első félévéhez képest. A belföldi szállítás volumene 9 százalékkal visszaesett, a nemzetközi viszonylatban viszont 19 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak. A belföldön szállított árutömeg csökkenését többek között befolyásolta az építőipar első félévi mérsékelt teljesítménye is. A teljes árutömeg 20 százaléka lépte át az országhatárt, szemben az előző év azonos időszaki 16 százalékkal.

Nincs jó bőrben a gazdaság
A KSH friss adatai összhangban vannak azokkal a korábbi statisztikákkal és elemzésekkel, amelyek szerint a magyar gazdaságot jószerivel csak a külpiaci tevékenység tartja víz felett. A második negyedéves GDP-adat a vártnál rosszabb lett, az elemzők szerint gyászosak a magyar gazdaság kilátásai, és a nemzetgazdasági minisztérium is arra készül, hogy módosítsa előrejelzését.Arra, hogy a fuvarvállalkozások számára a belföldi igények gyengélkedése miatt a külföldi szállítások jelentik a menekülőutat, a hazai nehézgépjármű-eladási statisztikákból is következtetni lehetett. Az alapvetően a belföldi forgalomban használt új teherautók forgalma mélyrepülést mutat, a nemzetközi viszonylatokban igénybe vett kamionoké látványosan nő.

A helyközi személyszállítás naturális mutatókban mérhető teljesítménye 2010 első félévéhez képest lényegében nem változott. A helyi személyszállítás utasszáma 1, az utaskilométerben mért teljesítménye 2 százalékkal nőtt 2010 első félévéhez képest. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 65 országgal lebonyolított utasforgalma 4 millió fő volt, 12 százalékkal több a bázisidőszakhoz képest. A légi áruszállításban Ferihegy összes áruforgalma 33,3 ezer tonna volt, ami 6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban.