BUX
38744

Nem akar beindulni a Suzuki

Miközben a Suzuki - a frissen bevezetett új Swift dacára - továbbra is az eladásainak visszaesésével küzd az amúgy is zsugorodó európai autópiacon, az Audi növelni tudta részesedését. Az EU-10-ben a magyarországinál csak a bolgár autóeladások estek vissza nagyobb mértékben az első 11 hónapban.

Ádám Viktor, 2010. december 15. szerda, 09:06

Az októberinél kisebb ütemben ugyan, de novemberben is folytatódott az európai autópiac zsugorodása - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból. A 11. hónapban 1,069 millió új személygépkocsira került rendszám, ami 7,1 százalékos csökkenést jelent. (Októberben az 1,027 milliós darabszám közel 17 százalékos mínuszt takart.) Igaz, a bázis viszonylag magas volt, hiszen tavaly novemberben - az egy évvel azelőtti 25,7 százalékos visszaesést - az év legtempósabb, 27 százalék feletti növekedése követte, a roncsautóprogramoknak köszönhetően.

A január-novemberi időszakban összesen 12,35 millió gépkocsi kelt el, 2009 hasonló időszakához képest 5,7 százalékkal kevesebb.

Novemberben az összes nagyobb piac zsugorodott: a németországi 6,2, a francia 10,8, a brit 11,5, az olasz 21,1, a spanyol pedig 25,5 százalékkal. A 11 havi adatokat vizsgálva a brit és a spanyol eladások néhány százalékkal így is meghaladták az egy évvel korábbit, miközben a német piacon 25 százalék feletti az elmaradás.

Európa legnagyobb növekedését Írország produkálta, ahol a 11 havi többlet 54 százalékot tesz ki. Csak novemberre koncentrálva a tempó tekintetében Lettország viszi a pálmát, hiszen ott a múlt hónapban több mint kétszer annyi autóra került rendszám, mint egy évvel korábban. Igaz, ez csak a balti országban így is csak 467 darab gépkocsira akadt vevő.

A 10 új EU-tagállamban összesen 78,8 ezer autó kelt el novemberben, ami közel negyedével több a 2009 novemberi adatnál, miközben a 15-ökben 990,5 ezer, ami viszont közel 9 százalékos csökkenést takar. A január-novemberi időszakban mindkét csoportot 5 százalék feletti csökkenés jellemzi.Nagy a magyar mínusz

A magyar piac novemberben - amint arról már beszámoltunk - gyakorlatilag stagnált (közel 3,5 ezer gépkocsi kapott rendszámot), a 11 havi 40,8 ezres darabszám pedig 27 százalékkal kisebb 2009 azonos időszakánál. Utóbbi azt jelenti, hogy az EU-10-es blokkban Bulgária után nálunk a legnagyobb a mínusz.

A zsugorodó piacon - az eladások átlagnál kisebb csökkenése mellett - növelte 11 havi részesedését az első helyen álló VW-csoport (21,1-ről 21,3 százalékra) és az ezüstérmes PSA is (13,1 százalékról 13,5-re). A Renault tortaszelete látványosabban, bő egy százalékponttal 10,4 százalékra emelkedett, miután az eladott autók darabszáma közel 5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A GM és a Ford ezzel szemben piacot vesztett, előbbi súlya már csak 8,6, utóbbié 8,2 százalékos. (A képhez hozzá tartozik, hogy a kínai tulajdonba került Volvo adatait már nem a Fordhoz számítják: az eredetileg svéd márka 10 százalékkal növelte eladásait, piacrészesedése pedig 1,6 százalékra bővült.) Hátrább lépett a Fiat és a Toyota is, miközben a BMW, a Daimler részesedése nőtt. Az Audi szekere fut, a Suzukié döcög

A hazai ipar számára jó hír, hogy az VW-csoporthoz tartozó Audi piacrészesedése 4,5 százalékra nőtt úgy, hogy a szűkülő piacon 0,7 százalékkal 555,9 ezer darabra nőttek az eladások. A Suzuki számain viszont továbbra sem látszik, hogy jelentősen fellendítené a forgalmat az új Swift - a kisautó Esztergomban gyártott 3. generációs modellje viszonylag rosszkor, a roncsprémiumok kifutása után került a nyugat-európai szalonokba. A japán márka - amely alapvetően a Magyarországon készült autókat forgalmazza a kontinensen - piacrészesedése novemberben és az első 11 hónapban is csökkent, miután rendre közel 14 illetve 24 százalékkal estek vissza az eladásai.