Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Önvezető járművek tesztpályájává alakítják az M7-es autópálya több szakaszát, sőt Zalaegerszeg egy részét is, a létesítendő zalai zárt tesztpályához kapcsolódva - nyilatkozott Palkovics László ­oktatási államtitkár. Az ok egyszerű: az autonóm autók vizsgálata nem szorítkozhat csak a forgalomtól elzárt területekre.

Az önvezető járművek tesztelése két módon történik. Az egyik, hogy tényleges közlekedési viszonyok között próbálják ki, hogy különböző helyzetekben hogyan viselkedik a jármű, és erre jelölnek ki első lépésben olyan autópálya-szakaszokat, ahol a többi járművezetőt is figyelmeztetik, hogy előfordulhatnak önvezető járművek. Ez egy közlekedési körülmények között végrehajtott, kontrollált kísérlet - mondta az InfoRádió kérdésére Lepsényi István.

A másiki szakasz zajlik majd a zalaegerszegi próbapályán, ahol szabályozott körülmények között, megismételhető vizsgálatokat végeznek. E folyamat végén adhatja majd ki a hatóság az önvezető jármű típusbizonyítványát, amellyel már nem kísérleti jelleggel, hanem engedélyezett módon közlekedhet a közutakon.

Nem csak a tesztpálya van fókuszban

Ez év tavaszán jelentette be a Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a kormány Zalaegerszeg mellett tesztpályát épít, amelyet kifejezetten az önvezető járművek fejlesztésének igényei szerint alakítanak ki. A Recar projekt azonban nem csak egy próbapálya építését célozza. Az M7-es autópálya egy jelentős szakaszát úgy alakítanák át, hogy alkalmas legyen önvezető technológiák vizsgálatára, a Zalaegerszeg és az M7-es között építendő autópálya-szakasz pedig kifejezetten ilyen tesztekre lesz felkészítve, például autonóm teherautó-konvojokat is lehet majd ott közlekedtetni.

Ehhez azonban a jogszabályokat is meg kell változtatni, mert a jelenleg érvényben lévő "bécsi konvenció" azt írja elő, hogy minden járműnek rendelkeznie kell vezetővel, és a vezetőnek bármely pillanatban be kell tudnia avatkozni a jármű irányításába.

Az önvezető járműnél ez természetesen nem lehetséges, ezért egy sor fajsúlyos kérdést kell tisztázni. Például, hogy ha balesetet okoz az autonóm jármű, ki a felelős - jelezte a fő problémát az államtitkár.

Lepsényi István szerint azonban a jogi háttér megteremtésére nem kell sokat várni, szerinte 2017 első negyedévében megjelenhet az a jogszabály, amely meghatározott körülmények között engedélyezi, hogy önvezető jármű kimehessen a magyarországi utakra.

A jogszabály meghatározza majd, hogy bizonyos feltételek mellett kimehet a forgalomba, de a vezetőnek ott kell ülnie a vezetőülésben, ám leveheti a kezét a kormányról, és hagyhatja, hogy a jármű irányítson - mondta Lepsényi István.