Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az igazi klímaszezon ugyan nyár előtt van, de aki szeretne klímát, annak a következő hetekben is érdemes áttekintenie az ajánlatokat, mivel jelentős, akár 10-30 százalékos kedvezményeket kaphat a főszezoni árakhoz képest. Ugyanakkor a klímavásárlás ma már közel sem megy egyszerűen- derül ki a Buksza körképéből.

Klímaútlevél kell - sokan nem tudnak róla

Egy - a múlt év végétől életbe lépett - szabály lényegében egy útlevelet ír elő a vásárláshoz: kizárólag regisztrált klímaszerelőtől származó tanúsítvánnyal lehet úgynevezett split - kültéri egységgel rendelkező - klímát beszerezni. Az előírás környezetvédelmi okokból lépett életbe, célja, hogy a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság nyilvántarthassa, hány darab ilyen berendezés van az országban, mivel a berendezésekben lévő gáz esetleges szivárgása rombolja az ózonpajzsot.

A szabályozás bonyolítja a klímavásárlást, ráadásul a szabályozást a lapunk által megkérdezett kereskedők - az Extreme Digital, a Media Markt, az Auchan és a Tesco - beszámolói szerint a vásárlók nem igazán ismerik.

Az Extreme Digital kérdésünkre közölte: a vásárlók abszolút nem tudnak az előírásról, 99 százalékuk nem hallott erről. Jellemzően közvetlenül a vásárlás előtt szembesülnek a dologgal, de az Extreme Digital tapasztalatai szerint a vevők megértik, hogy legálisan csak a klímatútleveles megoldással lehet beszerezni a készüléket. A Media Markt és az Auchan is arról számolt be, hogy sok vásárló nem ismeri ezt a jogszabályt, erről az eladók tájékoztatják őket. Az Auchanban tízből négy vevő ismeri az új szabályt, ők jellemzően már a klímaútlevéllel (végfelhasználói tanúsítvány) a kezükben mennek a boltba.

Mit visznek?

Az új szabály másik eredménye, hogy a vásárlók sok esetben a nem gázzal töltött - tanúsítvány nélkül - megvásárlóható mobil klímákat és a léghűtőket választják. Media Marktnál azt mondták: a ventilátorok és mobil klímák esetében egyértelmű a kereslet növekedése az elmúlt év hasonló időszakához képest. Pontos darabszámokat nem mondtak, de azt elárulták, hogy az idén is a szezonnak megfelelő mennyiséget sikerült eladni - bármit is jelentsen ez. A márkák iránti elkötelezettséget nem érzékelik a klímák esetében, a leginkább a 100 ezer forintnál drágább berendezéseket viszik, teljesítményben pedig a 2,6 kilowattosak jelentik a slágert. A mobil klímák adják a teljes klímaforgalom kétharmadát, a vásárlókat pedig leginkább a fogyasztás és a berendezés hangja érdekli.

Az Extreme Digitalnál a 3,5 kilowattos klímák a legnépszerűbbek, ezek adják az összes forgalom négyötödét, a klímák 60 százaléka A+-os, a 40 százalékuk pedig A++ energiaosztályú. A Media Marktban és a kizárólag mobil klímát kínáló Tescóban pedig a kisebb teljesítményű, 2,5-2,6 kilowattos készülékek fogynak a legjobban. Az Extreme Digital és a Media Markt szerint a vevők jellemzően a 100-130 ezer forintos klímákat keresik.

A legnépszerűbb márkákat egyedül az Extreme Digital sorolta fel. Náluk a Whirlpool klímái fogynak a legjobban, emellett az LG és Vortex tartozik a népszerűbbek közé. A Tesco sem mondott konkrét márkaneveket, a boltánc annyit közölt, hogy bár korábban a "no name" gépek voltak a legkeresettebbek, ma már jobban viszik a márkás gépeket.

A mobil klíma egyszerűbb

A szabályozás is szerepet játszhat abban, hogy több boltláncban a split klímák helyett inkább a mobil klímákat vásárolják. A Media Marktnál a mobil klímák adják a teljes klímaforgalom kétharmadát, a Tesco nem is árul tanúsítványköteles split klímát, kizárólag mobilt. Az Extreme Digital szerint pedig az eladások többsége split klíma, a mobil készülékek aránya mindössze 20 százalékos és a cég szerint ezeket csak a főszezonban, júliusban, augusztusban keresik. Utóbbi cég a forgalom alakulásáról azt mondta, tavalyhoz képest idén 180 százalékkal nőtt a klímaforgalom, ez pedig azt mutatja, hogy az idén vált igazán internetes termékké a klíma.

Erre figyeljünk vásárláskor

A klímavásárlás előtt fontos felmérni a terepet. A legfontosabb a légtér mérete a klíma teljesítményének kiválasztásakor. Sok paraméter alapján kell dönteni arról, milyen teljesítményű klíma kell az adott lakásba, szobába. A teljesítmény szempontjából fontos, hogy milyen tájolású a szoba vagy lakás, milyen a szigetelés, hányadik emeleten található, mekkorák az ablakok, mekkora a belmagasság.

Szintén fontos, hogy mekkora az adott készülék zajszintje, mert ebben is vannak különbségek. Ha split klímát szeretne valaki, akkor amúgy is kell a vásárlás előtt a klímaútlevél, célszerű, a szakember segítségével felmérni, hogy pontosan milyen teljesítményű klímára volna szükség.

Magyarországon még bőven van tér a lakossági klímapiacon a növekedésre: az egyik nagy gyártó szerint Európában 50 százalék körüli a háztartások ellátottsága, Magyarországon ez jelenleg 15-17 százalékos, ez a várakozás szerint 2020-ig 35 százalékra emelkedhet.