BUX
38232

Ocsmány trükkel verik át a nyugdíjasokat

Az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma - figyelmeztet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). A pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű eszköz megvásárlása jelenthet. A 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését is általában - jogszerűtlenül - megtagadják.

Napi.hu, 2014. június 24. kedd, 08:48

Míg korábban elsősorban szórólap útján invitálták az érdeklődőket a különböző - rendszerint utazással egybekötött - termékbemutatókra, úgy mostanára a személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és az utcai leszólítás vált meghatározóvá - állítja az NFH. A meghívásból azonban nem derül ki, hogy a végső cél a fogyasztók meggyőzése a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról, ugyanis az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket "egészségnapként", "egészségügyi szűrővizsgálatként", "teljes körű egészségmegőrző programként", illetve "ingyenes állapotfelmérésként" (például szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.

Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók - szinte kivétel nélkül - a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. Ezen termékek betegséget gyógyító/megelőző tulajdonságait - a hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint - minden második esetben megtévesztő módon állítják.

Fontos változások

Az NFH ennek kapcsán fontos jogszabályi változásokra hívja fel a figyelmet. Eszerint érdemes észben tartani, hogy idén több változás is történt a termékbemutatók jogi szabályozásában, hiszen a vállalkozásokat - a bemutatót megelőzően - a jegyző irányába bejelentési kötelezettség terheli; a koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.

Mindemellett a hatóság kiemeli, hogy a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződések részletes szabályairól szóló 2014. június 13-án hatályba lépett 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet szerint a fogyasztó a termék átvételének napjától számított 14 napon belül - indoklás nélkül - elállási jog illeti meg.  Ez azt jelenti, hogy amennyiben a bemutató helyszíne nem a cég szék-, illetve telephelye (és legtöbbször nem az), a fogyasztónak legkésőbb a termék átvételétől számított 14 napon belül jeleznie kell az elállási szándékot kifejező nyilatkozatát, melyet a vállalkozás köteles tudomásul venni, és a teljes vételár visszafizetni. A jogszabály nem köti írásbeli alakhoz az elállást, de az utólagos bizonyítás érekében az írásbeli (tértivevényes) forma javasolt - hangsúlyozza az NFH.

A hatóság ugyanakkor kiemeli: az elállási jog határidőben történő gyakorlása nem tehető függővé semmilyen feltételtől, így ellentételezéseként nem köthető ki például kötbér, vételár-visszatartás vagy egyéb fizetési kötelezettség, és nem tagadható meg, arra hivatkozással, hogy a fogyasztó által igényelt hitel/kölcsön igénylési folyamat már elindult.

Vigyázzon!

A termékbemutatókon jellemzően a kereskedelemben is (jóval alacsonyabb áron) megtalálható termékeket kínálnak eladásra, ezért érdemes körültekintően, tudatosan eljárni a vásárlás során. Szeretnénk felhívni a fogyasztók figyelmét arra, ha úgy döntenek, terméket vásárolnak egy ilyen jellegű bemutatón, a legfontosabb, hogy alaposan tanulmányozzák át a szerződést, nyilatkozatot mielőtt aláírják, illetve annak másodpéldányát mindig kérjék el. Fontos továbbá, hogy az üzletkötők sokszor erőszakos fellépése ellenére se engedjenek a mindenkit megillető jogokból (például elállási jog), szükség esetén pedig kérjék a fiatalabb családtagok segítségét mind a szerződés értelmezése, mind a jogérvényesítés során.

A folyamatos hatósági ellenőrzések, illetve a jogszabályi szigorítások elősegíthetik, hogy a jövőben visszaszoruljon a jogsértések száma, a folyamatosan érkező fogyasztói beadványok, valamint az eddig lefolytatott vizsgálatok tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy továbbra is kiemelt figyelmet igényel e terület ellenőrzése, illetve az érintett fogyasztói kör preventív tájékoztatása.