Okos parkoló és pad is lesz a Városligetben

Teljesen átalakul a Városliget, számos okos projekt is lesz Budapest szívében - hangzott el a Napi.hu és a Noguchi Porter Novelli Smart City Hungary 2016 elnevezésű konferenciáján.
Dzindzisz Sztefan, 2016. november 9. szerda, 12:53

A legfontosabb célunk, hogy olyan smart programot alakítsunk ki, ami fenntartható - mondta Petrik Máté, a Városliget Zrt. intézményfejlesztési projektvezetője. Fontos kérdés szerinte az is, hogy a kialakított programok később adoptálhatóak legyenek, főleg intézményi részről.

A kevesebb néha több - vallja Petrik, aki szerint korábban ők is bonyolultabb tervekkel indultak, de mára optimalizálták őket és ez alapján indulhat majd a kivitelezés. A mi projektünk nem smart city, annál kisebb, de egy okosháznál nagyobb - emelte ki a projektvezető, aki elmondta, hogy a Liget projekt 2011-ben jött létre, míg a tervpályázat idén tavasszal zárult.

Jelenleg is folyik a tervek végleges kidolgozás, ám az biztos, hogy egy egységes optikai hálózat lesz a park területén. A Városligetben teljes lesz a wifi-lefedettség, de lesz új biztonsági kamerahálózat is, ahogy a közvilágítás is új koncepció mentén alakul ki. Például elképzelhető lesz az, hogy ha valaki este megy a sportpályákra, akkor lehetősége legyen felkapcsolni a világítást.

Lesznek okos padok is, amelyek például a Zene háza mellett plusz zenei tartalmakat tartalmaznak, ami nemcsak összeköti a kiállítással, de plusz élményt is nyújt. Két mélygarázs is épül a Dózsa György úton és a Közlekedési Múzeum alatt, ahol a tervek szerint lesz egyedi online parkolásfoglalás és fizetés is. A plusz szolgáltatások használatát idővel egy külön applikáció segíti majd - mondta Petrik.

Együttműködésben van az erő

A közösség ereje sokat segíthet a szolgáltatások fenntarthatóvá tételében - vélte mondta Szemerey Samu építész, urbanista, a Design Terminál szakmai tanácsadója, a Lechner Tudásközpont vezető smart city szakértője. Szerinte általános probléma, hogy a települések vezetői gyakran ellenállnak a fejlesztői gondolatoknak. Ilyen volt például az Uber esete is Budapesttel.

Közös fejlesztést kell csinálni, így nem elég az állam, az önkormányzat, a piaci szolgáltató és a helyi egyetem együttműködése, ahhoz kell a helyi lakosság közreműködése is. Pozitív példaként Amszterdamot említette, ahol közel 1400 szereplő összehangolt munkájával épült ki a helyi okosváros-projekt.

A sikeres projektek mind beágyazottak, azaz helyi problémákra nyújtanak megoldásokat, illetve változásorientáltak, azaz képesek a változásra is, ha szükség volt rá - emelte ki Szemerey. Sokkal nagyobb hangsúlyt kell arra is helyezni, hogy kidolgozott üzleti modellek jöjjenek létre, hosszú időre biztosítsák a programban való részvételt, de legalább ennyire fontos egy inkubációs folyamat elindítása is, hogy olyan projektek jöhessenek ki ezekből az intézményekből, amik hosszú távon is életképesek.

HOZZÁSZÓLÁSOK