Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Újabb részleteket közöltek az indiai Apollo Tyres illetékesei a Kelet-Európába tervezett új gyártóüzemről a cég két új Vredestein-abroncsának bemutatóján, a skóciai Edinburgh-ben. A Moderntiredealer.com beszámolója szerint újra elhangzott, hogy a lehetséges helyszínek listája két országra, Magyarországra és Szlovákiára szűkült - egyelőre tehát nincs publikus végső döntés. (A dél-koreai Nexen gumigyár viszont már döntött: Csehországban épít üzemet.)

Újdonság viszont, hogy az eredeti tervek szerint személy- és tehergépkocsi-abroncsokat gyártó üzemben Vredestein márkájú haszongépjármű-gumikat nem fognak előállítani, csak Apollo abroncsokat. A portál beszámolója szerint egyelőre nem tudni, hogy fognak-e egyáltalán Apollo és Vredestein autó- és kisteherautó-abroncsokat gyártani a leendő üzemben. (Nem kizárt - legalábbis a társaság korábbi hivatalos közlései alapján -, hogy itt némi félreértés van a szakportál részéről, amely immár félmilliárd dolláros beruházásról ír félmilliárd euró helyett. A szerk.)

Mindez részben ellentmond a korábbi hírekben szereplő információknak. Neeraj Kanwar, az Apollo elnökhelyettes ügyvezetője korábban ugyanis egy hónappal ezelőtt még arról beszélt, hogy a cég jelenleg nem tudja kielégíteni az Apollo és a Vredestein gumik iránti európai keresletet, a hollandiai gyár kapacitáskorlátai miatt.

Mennyi lehet a támogatás?

A társaság ezt követően - e hónap elején - cáfolta azokat a szlovák lapértesüléseket, amelyek szerint már eldöntött tény volna, hogy Szlovákia kiesett a versenyből és Magyarország a tuti befutó. A hivatalos álláspont továbbra is az, hogy a beruházás helyszínéről való döntést hamarosan be fogják jelenteni.

A hazai kormányzati szervek - mivel folyamatban lévő ügyről van szó - eddig nem árultak el részleteket a befektetőkkel történő egyeztetésekről. Annyit azonban lehet tudni, hogy a helyszínről a munkaerő képzettsége és költsége, a nyersanyagok és infrastruktúra elérhetősége, és az országok és/vagy régiók által felkínált befektetési ösztönzők mixe alapján dönt az Apollo. A Hankook a legutóbbi, 88 milliárd forint értékű gyárbővítés kapcsán 18,1 milliárd forint támogatást kapott, vagyis a támogatásintenzitás valamivel 20 százalék feletti. Hasonló aránnyal számolva az Apollo nagyjából 40 milliárd forintra számíthat.

Bővíthető lesz a gyár

Az indiai társaság igazgatósága a közelmúltban döntött arról, hogy 685 millió dollár (152 milliárd forint, 504 millió euró) értékben Kelet-Európában hozza létre személyautó- és tehergépkocsi-gumikat gyártó üzemét, az európai autópiac bővülésére hivatkozva, egyúttal letettek arról, hogy Thaiföldön építsenek fel új gyártóbázist.

Az Apollo-gyár 4-5 év alatt épülhet fel és Luis Ceveniz, a cég európai, szubszaharai és amerikai piacaiért felelős elnöke szerint olyan üzemben gondolkodnak, amely fokozatosan és hatékonyan bővíthető a kereslet függvényében.

Az üzem az egy hónappal ezelőtt megismert tervek szerint akár napi 16 ezer személyautó- és 3 ezer teherautó-abroncsot is gyárthatna (ez évi bő 6,9 millió darabot jelent), ami évi 900 ezer tonna feldolgozott gumival lenne egyenértékű, de Ceneviz korábbi szavai szerint az első fázisban csak mintegy 250 ezer tonnás lenne a létesítmény gyártókapacitása. A teljes kapacitás kisebb volument jelent, mint amekkorára a Hankook magyarországi gyártóbázisa képes, de meghaladja a Michelin hazai kapacitását - igaz, utóbbi Nyíregyházán az átlagosnál jóval drágább személyautó-gumikat gyárt.

Az Apollo Tyres 2008-ban egyszer már Gyöngyöst választotta új európai gyártóbázisa helyszínéül, ahol 200 millió euróból épített volna 900 főt foglalkoztató gumiabroncsgyárat. A Fidesz helyi önkormányzati frakciója azonban népszavazást kezdeményezett a beruházásról, amire válaszul a cég visszavonta ajánlatát. Később bejelentették, hogy letettek az európai terjeszkedésről.