Óriási roham várható a boltokban! Mit reagál a magyar?

A címben szereplő mondatot bátran mondhatná, aki szeret online vásárolni, ő maximum amiatt izgulhat, hogy karácsonyra megérkezik-e a kinézett ajándék. Miért nem bíznak sokan az e-kereskedelemben?
Dzindzisz Sztefan, 2017. november 23. csütörtök, 14:33

Az online vásárlás lehetősége már régóta a rendelkezésünkre áll, mégis máig sokan ódzkodnak tőle. Ennek számos oka lehet: nem biztonságos, szeretem kézzel megfogni a terméket, soha nem adnám meg online bankkártyám számát.

Márpedig szinte minden az e-kereskedelem felé terel minket: szinte már nincs olyan termék, vagy szolgáltatás, amit ne vehetnénk meg a hónapról-hónapra gyarapodó számú webshopban, sőt, akár már a Facebookon keresztül is beszerezhetjük az általunk kinézett terméket. Mindemellett a kifizetések is egyre egyszerűbbek, hiszen egyre több webshopban regisztrálni sem kell az adott termék megvásárlásához.

Mindehhez hozzátartozik, hogy az államnak sokba kerül a készpénzforgalom, ezért ő is inkább az e-fizetési módokat erősítené. Jó példa erre a tranzakciós illeték bevezetése, mely után mindössze havi kétszer lehet ingyen pénzt felvenni a bankautomatákból.

Az e-kereskedelem ennek megfelelően szépen terjed nálunk, a webáruházak részesedése tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom 5,2 százalékát adta. Ez idén egyes szakértők szerint akár 6 százalékra is felkúszhat, ami azt jelenti, hogy 20 százalékos bővülés mellett elérheti a 370 milliárdos összforgalmat év végére. Ezzel persze messze vagyunk az online vásárlást magas szinten űző országokhoz képest. Jó példa Kína, ahol az idei szinglik napján - ez egyfajta keleti Valentin-nap - a vásárlási őrület olyan szintre hágott, hogy alig három perc kellett ahhoz, hogy az Alibaba webáruházban a vásárlások értéke elérje 10 milliárd jüant, azaz 1,5 milliárd dollárt, avagy közel 400 milliárd forintot!!

Miért igen és miért nem?

Szinte minden országban a kényelem az első számú motivációs tényező az online vásárlást tekintve - derül ki a Nielsen november elején publikált felméréséből. Ez alól csak az Egyesült Államok a kivétel, ahol az embereket a jó ajánlatok, akciók ösztönözik leginkább.

Ezzel szemben a kutatás szerint az online vásárlást három fő akadály hátráltatja. Először is a fogyasztói igény, hogy a vásárlás előtt saját kézbe vehessük a terméket, legyen ez akár élelmiszer, akár ruhanemű. Másodszor sokan kételkednek az árucikk frissességben. Harmadszor pedig erős az aggály, hogy az online vásárolt termék minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóaké.

A miértekre mi is kíváncsiak voltunk, így több fórumon is a lakossághoz fordultunk. Először az utca emberét kérdeztük meg, az erről szóló videónkat rögtön mutatjuk is:

Ezután a Facebook-oldalunkon fordultunk az olvasóinkhoz, ahol azt kérdeztük, hogy "Ön szokott-e online vásárolni?". Nos, válaszadóink 56 százaléka az igen válaszra nyomott, mégpedig azért, mert ez állításuk szerint sokkal kényelmesebb, mint személyesen elmenni vásárolni. Csaknem 25 százalék arra kattintott, hogy igen, de nem a kényelem, hanem az alacsonyabb árak miatt.

Mindössze 17 százalék volt az, aki azt állította, hogy azért nem vásárol az interneten keresztül, mert szereti megfogni a termékeket. Érdekesség, hogy a kiszállítási nehézségektől - bár természetesen nem reprezentatív a kutatás - úgy látszik, már nemigen félünk, erre mindössze két százalék kattintott.

És Ön szeret online vásárolni?

HOZZÁSZÓLÁSOK