Aszódi Attila kifejtette: az új paksi reaktorblokkok üzemanyag-ellátásáról még tartanak az egyeztetések az Euratom Ellátási Ügynökséggel, de már közel a megállapodás. Ezt követően nyilvánosságra fogják hozni azt, amit lehet - tette hozzá.

A kormánybiztos cáfolta az Origo hírportálon kedden megjelent cikk állítását, miszerint a fűtőelem beszállításokkal kapcsolatos szerződések nyilvánosak lesznek. (Közben a portál is helyesbített.) Aszódi hozzátette, egyetlen atomerőmű üzemanyag-szerződése sem nyilvános, tekintettel az azokban lévő kulcsfontosságú üzleti, műszaki és ellátásbiztonsági vonatkozású adatokra. Ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a paksi erőmű kapacitásának fenntartását célzó beruházással kapcsolatos adatok kezelése minden EU-s irányelvnek és konkrét szabályozásnak megfelel.

A kormánybiztos egy keddi kalocsai sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a leendő paksi reaktorok üzemanyag-ellátásáról már az előkészítés szakaszában egyeztetés zajlott az Euratom Ellátási Ügynökséggel, ezek az egyeztetések még tartanak, de közel a megállapodás. A három megvalósítási szerződés közül az egyikre, az üzemanyag-ellátásra vonatkozóra kell rákerülnie a magyar és az orosz fél mellett egy harmadik aláírásnak is: az Euratom Ellátási Ügynökség jóváhagyásának - tette hozzá.

Arról is beszélt, hogy az üzemanyag-beszerzéseknél az a gyakorlat, hogy az új atomerőművek esetében az első időszakban lehetőség szerint az eredeti gyártótól származó fűtőanyagot használnak garanciális indokok és azon egyszerű okból, hogy ő ismeri legjobban a reaktor paramétereit.

Részletesen szólt az üzemanyag gyártásáról. Kifejtette: a bányászat során nyert ércből kivonják az uránt, ezt átkonvertálják urán-oxiddá, majd gáz halmazállapotú anyaggá alakítják, hogy el lehessen végezni a dúsítást annak érdekében, hogy elérjék az energetikai reaktorok számára szükséges hasadóképes urán izotóp arányt. Ezek után visszaalakítják por formájú urán-dioxiddá, ezt tablettává préselik, ezeket pedig fémcsövekbe zárják. A csövekből állítják össze az üzemanyag-kazettákat, amelyek 300-500 kilogramm súlyú, bonyolult szerkezetek.

Míg az uránpasztillák több gyárban előállíthatóak, addig az üzemanyag-kazetták alkalmazkodnak a reaktor speciális fizikai, mérnöki körülményeihez, azaz a különböző reaktorokban más-más alakú és méretű kazettákat alkalmaznak - mondta el Aszódi Attila.

A gyakorlat az, hogy a reaktor gyártója fejleszti ki az üzemanyag kazettát is - jelezte a kormánybiztos. Jelenleg egyedül a Roszatom üzemanyaggyára, a TVEL készít olyan üzemanyag kazettákat, amelyek az új paksi reaktorokban alkalmazhatóak - tette hozzá Aszódi Attila.