A kiskereskedelmi eladások volumene 4,2 százalékkal csökkent az előző évhez viszonyítva, a 2006 óta tartó tendencia folytatása jövőre is biztosnak látszik - derül ki a Colliers International elemzéséből.

A legnagyobb forgalom visszaesés a háztartási és szórakoztató elektronika, illetve a könyvek és a lakberendezési cikkek piacán volt tapasztalható. A visszaesés mértéke 14 százalék a háztartási és szórakoztató elektronika, 16 százalék a lakberendezés és 8 százalék a könyvek esetében. Ezen szegmensekben szinte kivétel nélkül megszüntették a terjeszkedési tevékenységeiket a kereskedők.

Volt azonban olyan szereplő, aki nagyobb nehézségekbe ütközött: az ElektroPont 2008 végén csődbe ment, az angol Electro World pedig májusában 9 üzletét értékesítette a román Electro Retailnek 1 euróért.

A nem élelmiszerből származó kiskereskedelmi eladások 7 százalékos csökkenést szenvedtek az év első 5 hónapjában, melyből néhány családi divatmárka akár 15 százalékos csökkentést könyvelhetett el. A jövedelmezőség fenntartása érdekében sok kereskedő rövid távú bérleti és üzemeltetési díjcsökkentést kér a bevásárlóközpontoktól, illetve a legkevésbé jövedelmezőbb üzleteinek bezárását fontolgatja. A kiskereskedelmi bérbevétel 2009 első hat hónapja folyamán a legalacsonyabb volt az elmúlt öt évre visszatekintve.

A bérleti piac kínálati oldalán szerencsére csak korlátozott mennyiségben jelent meg új állomány. Nem került átadásra új bevásárlóközpont az év első felében, és idén csak az ING 47,000 m2 területű Allee bevásárlóközpontja nyílik meg. Budapesten kívül a Gödöllői Stop Shop nyílt meg szinte teljesen bérbe adva, illetve a Zala Park strip mall nyílik meg Zalaegerszegen hamarosan.

A kiskereskedelmi bérleti díjak immár a harmadik negyedéve csökkennek, főként a másodlagos és vidéki kereskedelmi centrumokban. Elsődleges bevásárló utcákban 21 százalékot, míg a bevásárlóközpontokban átlag 10 százalékot mérséklődtek a díjak. 2010-2011-re tervezett átadású bevásárlóközpontok 30 százalékkal alacsonyabb bérleti díjjal kalkulálják a várt bevételüket, mint 2008 folyamán. Az általában autópályák mentén épített kisebb plazák (strip mallok) bevételei is 15-30 százalékkal csökkentek, elsősorban a kisebb, illetve a több bevásárlóközponttal rendelkező városokban.

A piacelemző cég szerint hosszabb távú, kiszámítható növekedésre legkorábban 2011-12 körül lehet számítani.