BUX
37624

Reagált az államtitkárság a pedagógusok követeléseire

Külön forrás áll rendelkezésre az iskolák állami fenntartásba vétele után minden tankerületben a gazdálkodási feladatokra, a zökkenőmentes működés feltételeinek biztosítására és a hirtelen felmerülő kiadások fedezetére - reagált az oktatási államtitkárság a fővárosi Szilágyi Erzsébet Gimnázium pedagógusainak nyílt levelére.

MTI, 2013. január 10. csütörtök, 18:56

Az oktatási államtitkárság egyúttal jelezte: az oktatásért felelős államtitkár a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KIK) elnökével szívesen részt vesz a nyílt levelet megfogalmazó tantestület és a hozzájuk csatlakozó érdeklődők fórumán, és válaszol kérdéseikre. Szerdán a fővárosi középiskola 49 pedagógusa nyílt levelet tett közzé, amelyben többek között követelik, az iskolák igazgatóinak adják vissza cselekvési lehetőségüket, hogy továbbra is felelősséggel működtethessék a rájuk bízott iskolákat. (A januári kaotikus átállásról itt olvashatja cikkünket.)

Elvárásként fogalmazták meg az iskola kiszámítható, nyugodt működésének biztosítását, a tanárok munkájának és szakértelmének megbecsülését, elismerését, a tankerületi igazgatók kinevezési módjának nyilvánossá tételét, és azt, hogy a kinevezésekbe legyen beleszólása az érintett intézményeknek és vezetőiknek.

Követelik továbbá, hogy a szerintük kialakult veszélyes és káros helyzet megváltoztatása érdekében haladéktalanul kezdődjenek valódi tárgyalások az igazgatókkal, a pedagógusokkal, a diákokkal, az oktatási szakemberekkel, a szülői, tanári és érdekvédelmi szervezetekkel.

Szakszervezet: előkészítetlen az átalakítás
A témában megszólalt a Pedagógusok Szakszervezete is, honlapján csütörtökön azt írta: a sikertörténetnek beállított és a pedagógustársadalom többsége által támogatottnak hangoztatott átalakítás előkészítetlen, erőből való végrehajtatásának következményeit a pedagógusok és a tanulók fogják elszenvedni. Szerintük a tantestületekben dolgozó kollégáik, az intézményvezetők saját - a sikerpropagandát cáfoló - tapasztalatai alig kapnak nyilvánosságot, és a gimnázium petíciójának támogatására szólítanak fel.

A pedagógusok megdöbbenésüket és tiltakozásukat fejezik ki az iskolák visszaállamosításának következtében kialakult helyzettel kapcsolatban, és arra is kitértek, hogy az iskolák igazgatóit, akik eddig intézményüket felelősséggel és hozzáértéssel vezették, megfosztották munkáltatói és gazdálkodási jogosítványaiktól, a központi akarat végrehajtó bábjaivá degradálták őket. Nincs lehetőségük még arra sem, hogy váratlanul adódó helyzetekben felelősséggel, megfelelő jogosítványok birtokában járhassanak el. Naponta alázzák meg őket újabb és újabb jelentések, listák és kimutatások bekérésével, teljesíthetetlen határidőkkel. Mindez a tanév kellős közepén, a félévzárás időszakában - sorolták.

Ez az évtized legnagyobb átalakítása

Az oktatási államtitkárság reagálásában kiemelte: az önkormányzati köznevelési intézmények állami fenntartásba vétele az évtized legnagyobb léptékű átalakítása. Jogszabályi előkészítésekor sokféle szempontot kellett mérlegelni - írták, hozzátéve: a feszített tempó ellenére minden feladat a tervezett ütemben teljesült, a közvélemény és a szakemberek folyamatos tájékoztatása mellett. Az állami fenntartásba vétel a biztonságosabb, igazságosabb, jobb, kiszámíthatóbb iskolarendszer megteremtése érdekében történt. A rendszer zökkenőmentes működtetése az oktatás legfontosabb szereplőinek, a gyerekeknek a javát szolgálja - hangsúlyozta a szaktárca.

Kitértek arra is, hogy a tankerületi vezetők, akik tavaly novemberben kezdték meg munkájukat, nem egy távoli központból irányítanak, hanem ott vannak a járásokban, mind a 175 székhelyen, illetve a főváros 23 kerületében. Az iskolákat azonban továbbra is az iskolaigazgatók vezetik, nem a tankerületi igazgató, ő pusztán a fenntartói feladatokat látja el.

Az iskolaigazgató jogköre módosult ugyan, de az iskola szakmai munkájának változatlanul ő a vezetője, ő felel a jog- és szakszerű munkavégzés megszervezéséért. A gazdasági ügyek helyett a korábbinál intenzívebben, hatékonyabban tud a nevelő-oktató munkára, az intézmény pedagógiai programjának megvalósítására figyelni. A gazdálkodás az iskolák többségében eddig sem az intézményvezető jogköre volt, hanem az önkormányzati fenntartó által létrehozott gazdasági szervezet látta el. A fenntartáshoz szükséges források az intézményfenntartó központ rendelkezésére állnak, ugyanez igaz a működtetési költségekre is azon intézmények esetében, ahol 2013. január 1-jével a működtető is a KIK lett.

Jó tanács: keressék a tankerület vezetőjét!

Az államtitkárság hozzátette: a mindennapi gyakorlatban annyi változást érzékelnek az intézmények vezetői és pedagógusai, hogy az új rendszerben azokban a szakmai ügyekben, amelyekben eddig az önkormányzathoz fordultak, most a tankerület vezetőjét kell keresniük, a működtetéssel kapcsolatban pedig attól függően, hogy ezt a feladatot ki látja el, az önkormányzatot vagy a tankerületet.

Jelezték: még karácsony előtt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tájékoztató levelet küldött az önkormányzati fenntartású iskolaigazgatóknak, mellékelve egy olyan segédletet, amely pontos útmutatást ad az iskolai feladatok ellátásához, az aktuális problémák megoldásához, és megjelöli, hogy konkrét esetben kihez fordulhatnak. A nagyobb állami szerepvállalás, az állam és az önkormányzat között létrejött feladatmegosztás a köznevelési rendszer biztonságát, az iskolákban folyó nyugodt munka feltételeinek megteremtését szolgálja.