EUR
308.08
USD
274.19
BUX
27664.25 -1.16%
OTP
7200 -1.63%

Robbanhat a bútorpiac - erre készül az Ikea és a Kika

Nagy lökés adhatnak a hazai bútorkereskedőknek is az új otthonteremtési kedvezmények. Ráadásul eddig sokan elhalasztották bútorvásárlásaikat, így a kereslet "feltorlódott".
Kiss Gergely, 2016. január 13. szerda, 07:08

Elkezdett magához térni a magyarországi bútorpiac. Sok forgalmazót még a 2008-ban kitört válság rántotta magával - a bútorok eladásai pedig a többi kereskedelmi termékhez képest is méretes lejtmenetbe kapcsoltak. A piac nagysága a 2007-es 164 milliárd forintnyiról, 2013-ra 98 milliárdosra zsugorodott. Azóta már volt némi felkapaszkodás: 2014-ben 110 milliárdos volt a forgalom, a még nem teljes tavalyi adatok szerint pedig az első három negyedév mindegyike jobb eladásokat hozott, mint a 2014-es hasonló időszakok.

Ám a forgalmazók, lemaradásukat még korántsem dolgozták le. Miközben a teljes kiskereskedelmi forgalom mostanra értékben már felülmúlja a válság előtti teljesítményt, a bútorosoknak még van hová felzárkózni.

Ennek oka egyrészt az, hogy a lakberendezési termékek ára borsosabb - a spórolásra kényszerült vásárlók inkább ebből vágnak vissza, mint a napi fogyasztási cikkekből -, másrészt pedig a bútorforgalom szembetűnően együtt mozog az ingatlanpiaccal. Nem véletlen az sem, hogy bár 2013 a kiskereskedelemben már egy "fényesebb" év volt, a bútorpiac akkor jutott mélypontjára, éppen akkor, amikor a lakásépítés is elérte válság utáni teljesítménye legalját.

Derűsen látják a közeljövőt

Az elmúlt egy-két évben még csak a használt ingatlanok piacán volt komolyabb mozgolódás, ám a mostanában élesített kedvezmények - így a lakásáfa csökkentése és a családok otthonteremtési kedvezményének (csok) bővítése - várhatóan beindítják az újlakás-szegmenst is.

A lakberendezési piacon, így cégünknél is, egyértelműen érezhető volt a kedvező ingatlanpiaci hangulat. Ha, az új intézkedések miatt nő a lakásépítések száma, az minden bizonnyal további pozitív hatással lesz a lakberendezési szektorra - becsülte lapunknak Szimeiszter Sándor, a Jysk Kereskedelmi Kft. country managere.

A Kika Kereskedelmi Kft. szerint is jogos az optimizmus afelől, hogy a két kormányzati döntés a lakberendezési cikkek, bútorok forgalmát is ösztönzi majd. Az áruházláncnál a vásárlószám és forgalom növekedését várják.

Ráadásul a keresleti oldalnak is van mit bepótolni. Az elmúlt években halogatott, így feltorlódott vásárlások mostanában válnak aktuálissá, így egyre többen szánják rá magukat arra, hogy lecseréljék a nagyobb értékű bútorokat - hívta fel a figyelmet Varga-Nagy Eszter, az Ikea Lakberendezési Kft. pr-vezetője.

Nagyberuházás a háztartásoknak

A bútort hosszabb távú befektetésnek tekintik a fogyasztók: e téren átgondoltabban vásárolnak és ritkábban cserélnek. Ám kiegészítőket: lámpát, ágyneműhuzatot, lakástextíliákat és kisebb lakásdíszeket sokkal gyakrabban vesznek - tapasztalják a Kikánál.

Mikor elkezdett élénkülni a piac, először a bútorok forgalma nőtt - itt voltak nagyobb elmaradásban a háztartások -, míg a többi termékcsoport később zárkózott fel. A bútor szegmensben nagyobb az árverseny, sok az olyan termék, amelyet a piac minden szereplője "megjelenít". A lakberendezési cikkeknél viszont nagyobb a lehetőség a minőségi különbségek bemutatására és az egyedi igények megcélzására - fogalmazott Szimeiszter.

Azt még nem tudni, hogy tetőzik-e majd egy nagy "bútorcsere-konjunktúra" , vagy a magyar piac árérzékenysége miatt az új(abb) lakások berendezése elnyújtva történik meg. Jelenleg az látszik, hogy a kisebb termékek fontos húzóerőt jelentenek: a Jysk-nél a legdinamikusabban a matracok és a kerti bútorok forgalma nő, míg az Ikeánál egyre népszerűbbek a LED-izzókkal készült világítástechnikai, illetve a pamut alapú lakástextíliák is. A Kikánál szintén a textíliák és a lámpák húznak, a szoba-, valamint a kerti bútorok mellett.

A többség a nagyokhoz megy
Toronymagasan három szereplő uralja a hazai bútor -, és lakberendezési piacot - derül ki a Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség adataiból. A legutóbbi, 2014-es adatok szerint az Ikea állt az élen évi 41 milliárd forintos forgalommal, míg a dobogó második-harmadik fokán a Jysk és a Kika állt 21,9, illetve 19,2 milliárd forintnyi bevétellel. A negyedik helyezett Möbelix "csak" 4,6 milliárd forintnyit hasított ki a piacból , míg az ötödik MBIK Zrt. ennek a felét.

A forgalmazók már két éve örülhetnek az élénkülésnek. A legjobban az alsó-, és középkategória húz: a Jysk 28, a Möbelix pedig 32 százalékkal növelte bevételét 2014-ben, de az Ikea és Kika is kivette a részét a bővülésből, 17, illetve 9 százalékos növekedéssel. A láncok szerint a megugrás azóta töretlen.

A körülbelül 109 milliárdos magyarországi bútorpiacon egyelőre csak az iroda-, és üzletberendezési cégek tudtak óriási lendülettel kitörni a mélypontról: a top 20-ba tartozó Rotte Group 77, míg az IBC Orbán Kft. 102 százalékkal növelte forgalmát 2014-ben.

Ront a képen a vasárnapi boltzár

Bár a kereskedők sokat gyúrtak a bemutatótermek bővítésére, az impulzív vásárlások valamelyest csökkentek.

Hiszen - amellett, hogy nőtt a forgalom - a korábbi vasárnapi vásárlások szombatra és hétköznap délutánra/estére kerültek át, ez azonban nem váltja ki egyértelműen a korábbi vasárnapi körutakat: a vásárlók nézelődés helyett inkább arra fókuszálnak, hogy a legszükségesebb vételeket el tudják intézni.

A válság óta a vásárlóközönség nemcsak árérzékenyebb, hanem megfontoltabb is lett: nagyobb hangsúlyt kapott a minőség és a termékek összehasonlítása. A fogyasztók igényei kifinomultabbak, árnyaltabbak lettek.

Az online bolt azonban kompenzálhat

Mindhárom nagy bútorkereskedő 1-1 új áruház megnyitását tervezi 2016 során, bár a Jysk akár egy másodikat is tető alá hozhat.

Új távlatokat nyithat viszont az e-kereskedelem: a Jysk 2014 vége óta már sikerrel futtatja online boltját, míg az Ikea a jelenleg is futó nemzetközi tesztek eredményeitől függően dönt majd a hazai digitális üzletnyitás időpontjáról.

Az ország legnagyobb online kereskedője, az Extreme Digital idén két Kika-áruházban tervez bemutatótermet és átvevő pontot nyitni. Az "összebútorozásnak" köszönhetően az év második felében az e-kereskedőnél megjelenik a Kika által forgalmazott termékek jelentős része, a két hálózat raktárait is közösen fogja kezelni. Az Extreme Digital emellett saját termékkörét is bővíti lakásfelszerelési és dekorációs termékekkel. Alapvetően a rutinos, tudatosan kereső online vásárlóknak lehet bútort értékesíteni, de a jövőben a kör bővülhet - mondták el cégnél.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

BPartner, 2016.01.17 09:36

Minden pénzünket a lakásra, illetékre és felújításra költünk. Ha valahol nagyon spóroltunk mindig, akkor az a lakberendezés.

Ruzsik Dezső
Ingatlanműhely
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.01.14 00:43

A nagypapám százéves diófából készült bútora még mindig hússzor különb, mint ezek a jól mutató bútorok. A gyönyörű KIKÁ-s szekrénysorba például betettek egy százkilós polcot, persze, hogy leszakadt. Nem akartuk elhinni, hogy ilyen nehéz polcokat tettek bele, egy vékony falú szekrénybe.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.01.14 00:30

Amikor éppen az agglomerációban meg tudnának egy ilyen összegből vásárolni egy új lakást, akkor hirtelen megszűnnek az agglomerációs járatok. Budapesten egy új lakás horribilis összegekbe kerül, és odamutatnak az üres sarokba ráadásul, hogy az a konyha. Egyébként én is utaztam egy ilyen járaton, és minden járat előtt 5 perccel indul az Intercity. Végül is ezek a külön agglomerációs járatok úgy működtek, mint egy villamos. Nem mellesleg amikor egy ilyen hosszú, villamosárammal működtetett vonattal jöttem vissza, ketten ültünk kb. az egész, nagy vonaton. Valahol megértem, hogy megszűntetik őket, amikor előtte 5 perccel indulnak az Intercityk. Egyet nem értettem, hogy ki volt az a h...e, aki ezeket az irtózatos nagy ráfizetéssel működő vonatokat egyáltalán elindította, alig van rajtuk egy pár utas.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tarTosPista, 2016.01.13 07:29

Ennek a CSOK-nak nagyobb a füstje mint a lángja.
Amúgyis magasak az ingatlanárak, még a spanyol tengerpart is olcsóbb, ha emelik, megintcsak hitelt kell felvenniük hozzá.
A többség pedig már eleve BAR-os, vagy csóri fizetésre nem kap hitelt.
Ez kb annyira lesz sikeres minta magáncsőd, ami már az indulásakor bukott.
Sok fiatallal is találkozom, és kérdezem őket, hogy indulnak-e a 10 milláért. Jól kiröhögnek, s a többség 1 gyereket sem akar, nemhogy 3-at.
Ez csak a politikusok gyerekeinek a saját lábra állítására lett kitalálva, nem a csóri polgárok többségének.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .