A felnőtt lakosság egyharmada túlsúlyos, míg minden ötödik ember veszélyesen elhízott a kiszámolt testtömeg-index (BMI) alapján - derül ki a TÁRKI és az Image Factory közvélemény-kutatásából. Az emberek szubjektív megítélése saját testsúlyukról jelentősen eltér valós testtömeg besorolásuktól. A lakosság kétharmada gondolja úgy, hogy normális testsúllyal rendelkezik, míg valójában ez tíz lakosból csak négyre igaz. Túlsúlyosnak mindössze 26 százalékuk érzi magát, valójában 53 százalékuk elhízott. A felmérés szerint a lakosság mintegy 8 százaléka mondható soványnak, vagy alultápláltnak, ami lényegében megfelel a megkérdezettek érzékelésével, a válaszadók 8 százaléka tartotta magát ugyanis soványnak. A férfiak, felsőfokú végzettségűek és a munkaerő-piacon aktívak inkább hajlamosak arra, hogy normál testalkatúnak vallják magukat, még ha el is vannak hízva. Ezzel szemben az átlagosnál magasabb arányban tartották magukat túlsúlyosnak a nők, a középkorúak és a nyugdíjasok. A nők önképe saját testsúlyukról a férfiakéhoz képest ezek szerint jobban igazodik az objektíve mért adatokhoz. Igaz, a nők annak ellenére többen vallják magukat túlsúlyosnak, mint a férfiak, hogy az átlagosnál nem magasabb az arányuk a kövérek körében. A WHO szerint Európában a túlsúly kezelése drága: a GDP 1 százalékát kitevő költséget is jelenthet, illetve a közvetlen egészségügyi kiadások 6 százalékát is felemésztheti e betegség. Az EU egyik legsürgetőbb egészségügyi kérdése így a lakosság kóros elhízásának megállítása, itthon mégsem születtek átfogó megelőző programok a javulás érdekében. Az üzleti élet ugyanakkor gyorsan alkalmazkodik a változó trendekhez: a nagy élelmiszergyártók egészséges termékekkel bővítik palettájukat, és a fogyasztók felvilágosítására is hajlandóak a kereslet fenntartása érdekében. A hazai életmódpiac inamikus bővülését jelzi a márkanévként felépített fitnesszguruk élesedő - a bulvársajtó által is folyamatosan gerjesztett - párharca. Arról azonban csak óvatos becslések léteznek, hogy mekkora is a torta, amelynek a szeleteiért küzdenek. A média szerepe ellentmondásos a túlsúly kérdésének tálalásában. Míg a reklámok folyamatosan újabb fogyasztásra ösztönzik a nézőket, világszerte nagy sikerrel futnak azok a fogyasztó show-k, amelyek azt sugallják: érdemes küzdeni a kilókkal - állapítja meg a jelentés.