BUX
38657

Sokéves tendencia szakadt meg a magyar bankpiacon

Az elmúlt 10 év viszonylatában 2010 volt az első olyan év, amikor nem nőtt számottevően a bankok ügyfélköre. Továbbra is a felnőtt lakosság 82 százaléka rendelkezik bankkapcsolattal, ami alacsonyabb a nyugat-európai aránynál, sőt, e tekintetben Magyarország több kelet-európai országtól is lemaradásban van - derül ki a GfK Hungária Pénzügypiaci Adatszolgáltatások 2010 című összefoglaló tanulmányából.

NAPI, 2011. február 3. csütörtök, 10:42

Sok éves tendencia szakadt meg 2010-ben azzal, hogy a bankok nem tudták növelni együttes ügyfélkörüket. A vizsgált 15-69 éves korú lakosság körében továbbra is négyötödnyi a legalább egy bankkal kapcsolatot ápoló népesség aránya, pedig kelet-európai összehasonlításban még bőven lenne fejlődési potenciál - állítja a GfK.

Nemcsak a gazdaságilag lényegesen fejlettebb Ausztria vagy Szlovénia előzi meg Magyarországot e tekintetben, hanem Csehország, Szlovákia vagy Horvátország is.

Némileg kedvezőbb kép rajzolódik ki viszont a gazdaságilag aktívnak tekinthető 25-65 éves korosztály banki kapcsolatainak vizsgálatakor: ebben a korcsoportban ugyanis 88 százalék feletti a banki szerződéssel rendelkezők aránya.

„Különösen a legfiatalabb, középfokú tanulmányaikat végző diákok körében figyelhető komoly lemaradás: Magyarországon még nem jellemző az a Nyugat-Európában már teljesen elfogadottnak számító tény, hogy már ebben a korcsoportban is legyen bankszámlája a fiataloknak - mondta Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Úgy tűnik, hogy mi még szó szerint értelmezzük a zsebpénz fogalmát - tette hozzá.

Emellett a magyar bankügyfelek jellemzően csupán alapszolgáltatásokat vesznek igénybe a bankjuktól. Valamivel kevesebb, mint az ügyfelek fele kizárólag folyószámlával vagy bankkártyával rendelkezik, más termékre, szolgáltatásra nincsen szerződése bankjával. A legaktívabb pénzügyi termékhasználó a 30-39 éves korosztály, körükben 39 százalék az „egytermékes" ügyfelek aránya.

Az alacsony szintű termékhasználatból adódóan a magyarok meglehetősen kevés bankkal állnak kapcsolatban. Egy bankügyfélre átlagosan 1,2 kiszolgáló bank jut. Ilyen szempontból a teljes lakossághoz képest aktívnak a magas iskolai végzettségű, magas keresettel rendelkező személyek mondhatóak. Az átlaghoz képest magasabb bankkapcsolati számmal rendelkeznek még a megtakarításaikat aktívan kezelők is.