A karácsony és szilveszter közti napokon az élelmiszer-kereskedelmi egységekben jellemzően teli kosaras vásárlók álltak sorba. Néhány kereskedő visszajelzése szerint az áfahatás miatt elindult a bespájzolás, az eltartható napi fogyasztási cikkek raktározása. Ez azonban nem folytatódott az első januári héten, pedig az idősebb vásárlóknál nem ritka a válságra való felkészülés, akár néhány karton cukor és liszt elraktározásával. Kui János, a GfK Hungária Piackutató területvezetője lapunknak elmondta, ha van is ilyen jelenség, az jelen pillanatban nem kimutatható a kiskereskedelmi forgalomban. A kutatók azt tapasztalják, hogy a magyar vásárló egy forinttal sem hajlandó többet kiadni az üzletekben, mint amennyire valóban szüksége van. Az elkölthető jövedelméből megmaradó többletet (ha van ilyen) inkább megtakarítja.

A vásárlók jellemzően letették az autót, benzinre bevásárlásnál nemigen költenek, csak ha nagyon szükséges. Inkább többször mennek el egy héten bevásárolni és nem használják a nagy alapterületű csatornákat. Elsősorban a lakhelyhez legközelebbi diszkontot vagy szupermarketet keresik.

Erre a trendre az is rásegít, hogy ma már nem 3,6, hanem 4 millió háztartással lehet számolni. Egyre kisebbek a háztartások méretei, több idősebb, kis igényű háztartás van és növekszik a szinglik aránya is, akik nem a kiskereskedelemben élik ki fogyasztási igényüket, csak akkor szaladnak le a boltba, ha elfogyott a citrom a teába. A válság, az ország csődkockázatának megugrása ellenére is bíznak a fogyasztók a kiskereskedelemben, az üzleteket saját "kamrájuknak" tekintik.

"Jellemzően megugrik decemberben a liszt-, cukor-, étolajfogyasztás, de hogy ez egyfajta spórolási következmény a mostani kiskereskedelmi szezonban, azt nem lehet megmondani" − fogalmazott lapunknak Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Lényegében megerősítette Kui János szavait, szerinte is képtelenség lenne kimutatni a háztartások spájzolási hajlandóságát. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy ha nem is a válság, de az áfahatás miatt nőhetett egy-egy alapvető élelmiszer forgalma. Ami az áfát illeti, Fodor elmondta, volt olyan üzletük, ahol egy gombnyomással át lehetett állítani a rendszert, de volt, ahol össze kellett szedni az összes árcímkét és újra felragasztgatni.

A Tescónál is folyamatos az áfázás, a cég a januári időszakra akciókat szervezett, több termék esetében az áfa mértékével csökkentette az árakat. A Tesco számítása szerint technikailag három hetet vesz igénybe a teljes áfaátállás.