Szívják a fogukat a cigarettagyártók

A feketepiac visszaszorítása miatt bővülő legális cigarettaforgalom nem pont ott jelenik meg, ahol a dohánygyártók szeretnék.
NAPI Online, 2007. október 5. péntek, 07:52

Jövő októberre talán már elmondhatja magáról Magyarország, hogy teljesítette az uniós előírást a cigaretta jövedékiadó-tartalmára vonatkozóan. Az évről évre emelkedő adót ugyanis a felzárkózási kényszerrel magyarázta a kormány. Az ideihez hasonlóan 2008-ban újra két lépésben, áprilisban és szeptemberben 3-3 százalékkal nőhet az adó, így az év végére az adótartalom megközelíti az EU által elvárt ezerszálankénti minimum 64 eurót a legkeresettebb termékeknél.

A folyamatos adóemelés az utóbbi időben nem mérgezte a gyártók és a kormány közti viszonyt, hiszen mindkét fél jól járt. A büdzsének például jövőre 252 milliárd forintot hozhat a cigarettapiac, míg idén 240-245 milliárd folyhat be. A dohánygyártók sem lehetnek elégedetlenek: már az első félévben 12 százalékos mennyiségi növekedést produkáltak, ezzel elérték a 8 milliárd szálas forgalmat. Jó esély van tehát arra, hogy év végéig a legális fogyasztás eléri a 15,8-16 milliárd szálat.

Ám az öröm nem önfeledt. Világszerte, így Magyarországon is jellemzően a középáras cigarettamárkák számítanak a legkeresettebbeknek. Ezen kategória súlya a piaci termékmixben meghatározó, igazítani lehet hozzájuk a várható adóbevételeket és képet lehet alkotni az eladásukból a teljes piacról. Az adóemelések, illetve a feketepiac kifehéredése azonban az olcsó terméket kereső fogyasztók számát növelte. Túl a piaci iránytű szerepen, azért sem kedvező változás ez, mert ebben a szegmensben a gyártók profitja csekélyebb.

A kormányzat, a gyártók és a piac szempontjából egyaránt fontos, hogy a legkeresettebb kategória stabilan a középáras termékkör maradjon - mondta lapunknak Baján Péter, a British American Tobacco Magyarország kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője. Néhány piaci résztvevő jelentős készletépítéssel növeli ezt a szegmenst. Azért is így jártak el, mert az eddig vázoltak mellett észrevehető volt egy másik folyamat is: idén érezhetően erősödött a minőségi termékek fogyasztása. Ezzel együtt a legolcsóbb kategória még mindig túlságosan nagy részt képvisel a mixben, és ez labilissá teheti az adótervek realizálását.

Szakértők úgy vélik, nagyon jól kell "kicentizni" az adóemelés mértékét, mert ha túlzott mértékű, a fogyasztást az olcsóbb kategóriák felé tolja, sőt erősítheti a feketepiacot. Bár a 2008-as adóemelés nem lesz drámai, a jelenleg tervezett minimumadó mértéke és az adóemelés együttes hatása a piaci stabilitást is könnyen veszélybe sodorhatja.

Változna jövőre az adójegy igénylése a parlament előtt lévő javaslatcsomag szerint. Eddig az adómérték-változás előtti 45 napon belül már nem lehetett több adójegyet igényelni a havi átlagos adójegykészlet tartásához szükséges mennyiségnél. A következő évtől hosszabb időre, két hónapra visszamenőleg blokkolnák a rendelést oly módon, hogy annak mennyisége havonta nem lehet több, mint az új adómérték kihirdetése hónapját megelőző 12 hónap - korrekciókkal számolt - átlagos havi forgalmának 1,25-szöröse. A kormány a 2008-as adóemelés miatt némi fogyasztás-visszaeséssel számol, míg a gyártók a feketekereskedelem elleni küzdelem folytatásaként a piac stagnálását vagy némi növekedést remélnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK