Szerdán feljavította Szlovákia hitelminősítői besorolásának kilátásait az S&P - a hitelminősítő véleménye szerint akkor kerülhet sor a kilátások javítása után a felminősítésre is, ha a szlovák kormány a várakozásokkal összhangban képes lesz csökkenteni a deficitet, stabilizálni a GDP-arányos államadósságot, továbbá folytatja a munkaerőpiacot és az üzleti környezetet érintő reformokat. Az érvelés abból a szempontból lehet érdekes, hogy Magyarország esetén is jellemzően a költségvetési folyamatoktól függ az ország fel-, illetve leminősítése, ám a nagy különbség, hogy amíg Szlovákia esetén ha megcsinálja a kabinet a terveket, akkor felminősítés jöhet, míg meghiúsulásuk esetén stabilizálás, addig a mi esetünkben a tervek végigvitele csak a fenntartáshoz elég, ellenkező esetben a leminősítés szokott következni.

Csúsznak a felminősítések

A hitelminősítők hozzáállásának különbségét az államadósság szintje, az újraelosztás mértéke és a szociális kiadások mértéke okozza - mondta Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője. Júniusban a Fitch stabilizálta a magyar besorolást - amely továbbra is csak egyetlen fokozattal magasabb, mint a bóvlikategória - és az akkori ismereteink alapján egyre többen vélekedtek úgy, hogy lassan eltűnhet a másik két hitelminősítőnél is a negatív kilátás a magyar adósbesorolás mellől, amit majd később felminősítések követhetnek - ennek fő oka akkor az volt, hogy a piac jól fogadta a Széll Kálmán Tervet (SZKT), nagyban megnőtt a hazánk irányába mutatott bizalom és a kormányzati tervek összecsengtek a hitelminősítők által már régóta szorgalmazott lépésekkel. A nyár során azonban a külföldi események, az eurózónás válság, az amerikai gondok miatt alighanem újra kell értékelni ezeket az elvárásokat.

Magyarország hitelbesorolása

Moody's: Baa3, negatív kilátásokS&P: BBB-, negatív kilátásokFitch: BBB-, stabil kilátások

Vélhetően csúszni fognak a kilátás javítások, de vannak jó jelek is. Látszik ugyan, hogy a SZKT lépéseit nem lehet kivétel nélkül tartani a korábban megszabott határidőkig, de Orbán Viktor legutóbb határozottan kiállt amellett, hogy folytatni kell a szigorú költségvetési kontrollt, miután publikálták a vártnál gyengébb GDP számokat.

Az is jó hír, hogy a második félévben az Államadósság Kezelő Központ nettó értelemben negatív kötvénykibocsátással számol és elkezdjük visszafizetni az EU-IMF hitel első részletét az unió felé, amivel csökken az államadósság mértéke.

Ám vannak rossz hírek is: a növekedés elég gyenge, és a Moody's például már korábban kijelentette, hogy ezt is figyelembe fogja venni az országok értékelésekor. A svájci frank kitettség miatt az ország sérülékenysége tagadhatatlan, ez komoly gátja bárminemű feljavításnak. Szerencsére a lakosság elkezdett megtakarítani, ami lassan ugyan, de fokozatosan csökkenti ezt a külső sérülékenységet.

A szlovák példát lesi el az Orbán-kormány

A hitelminősítői javításhoz szükséges lesz majd az újraelosztás mértékének csökkentése, illetve több adónem - iparűzési adó, különadó, élelmiszerek áfája - kivezetése, csökkentése is. Ezekhez természetesen először a kiadások csökkentése az alapfeltétel, lényegében erről szól a SZKT is, ami több ponton hasonlít a szlovák növekedést megalapozó reformokhoz - véli a Takarékbank elemzője. Szlovákia a 2004-ben indított Dzurinda-féle reformoknak köszönhet sokat: a brutális lépéseket is tartalmazó csomag sokban hasonlít az Orbán-kormány terveihez, bár némi kerülővel csinálja ezt, mert a különadók vagy a nyugdíjpénztárak felszántása torzítja az összképet.

De ha ezen a pálya mentén halad tovább a kormány, miközben tartják a költségvetési fegyelmet és 70 százalék alá süllyed az államadósság szintje akkor felminősítés következhet - emeli ki a szakértő, aki szerint viszont leminősítésről felesleges beszélni, ezt a fiskális folyamatok nem indokolják.

A hiánycélt támogató gazdaságpolitikai lépések, az alkotmányos plafon bevezetése és a kormány elkötelezettsége mind pozitív jelek, egy majdani felminősítés szempontjából jó hírek - mondta Samu János, a Concorde elemzője. Azonban a gyenge növekedés, illetve a 2012-es költségvetésben található minimális mozgástér miatt könnyen lehet elcsúszás, ami már kérdésessé teszi a hitelminősítők kedvező lépését.

Az egyelőre viszont biztos, hogy kivárnak az intézetek: először fogadja el a parlament a már beharangozott intézkedéseket, készüljön el a jövő évi költségvetés, amiben megismerhetjük a jövő évi adóterveket is. Ha mindez összejön, akkor október-november környékén merülhet fel először a felminősítés kérdése.

Ami nagyot dobna az ország megítélésén az a túlzott deficit-eljárás alól való kikerülés lenne. Ha sikerül az egyszeri tételek - azaz a nyugdíjvagyon - nélküli költségvetési hiányt 3 százalék alatt tartani, akkor már a tavaszi uniós felülvizsgálat során kikerülhetünk az eljárás alól - mondta a Concorde szakértője.