BUX
38018

Szorul a hurok, már két hónap után kikapcsolják a gázt és az áramot

Márciustól a szolgáltatók tartozás esetén harminc nappal korábban kikapcsolhatják az áramot és a gázt; az átlagos lakossági ügyfelek esetében ez azt jelenti, hogy a számla lejárta után még két hónap, míg az úgynevezett védett fogyasztóknál három hónap haladék jár – írja a Népszabadság.

NAPI, 2011. január 24. hétfő, 09:57

A lap információi szerint márciustól várhatóan egy hónappal, harmadával rövidül az az időtartam, amíg kikapcsolás nélkül megúszhatjuk a lejárt áram- vagy gázdíj kiegyenlítését. Az összes lakossági gáz- és áramszolgáltatótól, valamint a Magyar Gázipari Egyesüléstől (MGE) kapott adatok szerint a fogyasztóknak 2009 óta mindkét energiafajta esetén a számla lejártát követően kilencven napjuk van a tartozás kiegyenlítésére.

Ez idő alatt három felszólítást kapnak, haladékot és részletfizetést kérhetnek, ennek sikertelensége esetén pedig a szolgáltatónak fel kell ajánlania az előre fizetős óra felszerelését. Ha ez sem vezet eredményre, akkor - némi időpont-egyeztetést követően - jön a szerelő, és lezárja az órát.

A visszakapcsolás költsége tízezer forintos nagyságrend, de ha gáz esetén nem engedik be a szakembert, és az utcai csonkot kell levágnia, akkor már közel kétszázezer forint extra költséggel juthatunk újra fűtéshez. A kormány és a gázszektor egyeztetett terve szerint ez a határidő mindkét energiafajta esetén egységesen a számla lejártát követő hatvan napra rövidül, amihez már csak két felszólító levél dukál.

Áram esetén lényegében a korábbi állapot áll vissza. A gázszektor információink szerint negyvenöt napot szeretett volna elérni (a korábbi szabályozásban még harminc nap volt), de végül elfogadták a hatvan napot. A kikapcsolás folyamata is egyszerűsödne.

Mindegyik szolgáltató üdvözölte a Népszabadság kérdésére a kikapcsolási határidő várható rövidülését. Egységes indoklásuk szerint ugyanis a korábbi, áram esetén hatvan-, gáznál harmincnapos türelmi időmeghosszabbításával nemhogy csökkent volna, hanem kifejezetten nőtt a lejárt tartozások mértéke, és így a szolgáltatásból kikapcsoltak száma. Az egyhavi néhány tízezer forint helyett három hónap alatt - főleg télen - már akár százezres számlatartozás is felhalmozódhat, amit már a szolgáltatók szerint is nagyon nehéz ledolgozni.

Ugyanakkor így valamennyi cégnél milliárdos követelés gyűlt össze, ami számukra - külső szakértők megfigyelései szerint - többször a pénzügyi ellehetetlenüléssel fenyegetett. A GDF Sueznél hangsúlyozták: a gyakorlatban nem érte el célját a kilencvennapos határidő bevezetése, mivel nem jelentett valós védelmet. Ez rontja az ügyfelek fizetési hajlandóságát, és így egyre többen utalnak késve. A tartozás viszont megmarad, tehát csak elodázza a törlesztést. Ez sok esetben egyre nagyobb összeg felhalmozását okozta, aminek egyenes következménye, hogy egyre kisebb az esély a teljes rendezésre.