Szupertraffipaxok - meghökkentő eredmény született

Több baleset, de kevesebb haláleset és súlyos sérülés. Ezek a magyar baleseti statisztika sarokpontjai a szupertraffipaxok felszerelését követő második negyedévben. Közben a gyorshajtásból adódó balesetek száma csökkent, ilyenre pedig két éve nem volt példa.
Szász Péter, 2016. december 7. szerda, 16:10

Az idei harmadik negyedéves baleseti statisztikák alapján sem lehet kijelenteni, hogy a szupertraffipaxok forradalmi javulást hoztak volna a hazai utakon. Az előzetes adatok szerint a személyi sérüléssel járó balesetek száma kis mértékben, 0,8 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a növekedés ugyanakkor a könnyű sérüléssel végződő eseteknek tudható be, míg a halálos és súlyos balesetek száma csökkent.

Mitől előzetes?
A KSH a baleseti statisztikáját a rendőrségtől kapja, és azokat utólag is folyamatosan korrigálja, ez jelentős eltéréseket hozhat. A második negyedéves adatok kiadásakor például még azt közölték, hogy április és június között 125 baleset végződött halállal és összesen 129 áldozatot követelt. A friss adatok azonban már 130 balesetről és 134 áldozatról szólnak.

Ugyancsak változott a könnyű és súlyos sérültek száma is a felülvizsgált adatokban, sőt 17 emberrel csökkent is az összesített adat. A KSH ezzel kapcsolatban arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az áldozatok "utánkövetése" folyamatos. Kiderülhet egy könnyű sérülésről, hogy valójában súlyosabb, de az is előfordulhat, hogy a mentők a biztonság kedvéért bevisznek valakit a kórházba, de kiderül, hogy az illető nem szenvedett sérülést. Az adatok akár 12 hónapig változhatnak visszamenőleg.

Összesen 4926 baleset végződött sérüléssel vagy halállal az idei harmadik negyedévben, ennek 68 százaléka lakott területen belül, 32 százaléka pedig azon kívül történt. Az autópályákra szűkítve ott a sérüléssel járó balesetek alig négy százaléka történt, viszont a halálos balesetek majdnem 10 százaléka. A száz kilométerre vetített balesetszám az autópályákon 17 darab, amely jóval több mint az országos 2,4 darab, ha azonban figyelembe vesszük, hogy az országos és a helyi közutak hossza meghaladja a 200 ezer kilométert, míg az autópályák hossza 1168 kilométer, egészen más lesz az összkép.

A gyorshajtás visszaesőben

A harmadik negyedéveben a gyorshajtásból fakadó balesetek száma 2,3 százalékkal csökkent éves bázison. Bár legutóbb két éve történt ilyen, még korai messzemenő következtetéseket levonni az adatokból, mivel korábban nagyon nagy kilengéseket mért a KSH.


Nőtt viszont az elsőbbség meg nem adásából, illetve az irányváltás szabályainak be nem tartásából fakadó esetek száma.

HOZZÁSZÓLÁSOK