Hétfőre prognosztizálják Budapesten a Duna tetőzését 895 centiméterrel, "plusz, mínusz öt centiméter". A jelenlegi állás szerint 930 centiméterig meg tudjuk védeni a várost, beleértve a Római-partot és a Margit-szigetet is - mondta pénteki tájékoztatóján Tarlós István, Budapest főpolgármestere. Hozzátette: a vízügyi igazgatóságtól kapott legfrissebb adatok szerint a határon, Nagybajcsnál minden idők legnagyobb szintjével, 872 centiméterrel lépett be a Duna Magyarországra, és ott körülbelül 910 centiméteres tetőzést várnak.

Tarlós István elmondta: normál állapotban a Duna vízhozama Budapestnél másodpercenként mintegy 2500 köbméter, jelenleg 7500-8000 köbméternél tartunk, és felmehet akár 10 ezer köbméterig is. A városon normál esetben naponta mintegy 200 millió köbméter víz halad át a Duna medrében, ennek most hozzávetőlegesen a négyszerese fog áthaladni.

Északról délre haladva a budapesti helyszínekről szólva a főpolgármester közölte:

A Barát-pataknál, Budakalász határában megindult az átemelés, lezárták a patakot, nem lesz visszaduzzasztás, a helyzet kezelhető.

A Római-parton 40 árvízvédelmi kaput már bezártak, ma további hármat fognak bezárni. A védművet nem kellett megmagasítani, annak koronaszintje 940 centiméter körül van. A lényeg a töltés talpának megtámasztása, ezt az FCSM munkatársai 10 ezer köbméter agyagmaggal oldják meg.

Az Aranyhegyi pataknál a Pók utcai lakótelepet 150 folyóméter hosszú szakaszon több ezer homokzsákkal levédték, az FCSM és a honvédség emberei a helyszínen vannak, elegendő élő erő van ott ahhoz, hogy a lakótelepet oldalról is megvédjék.

Az Óbudai Gázgyár területe nincs veszélyben, a felújítás alatt álló, esztergomi vasúti töltést visszazárták, több ezer tartalék homokzsákot helyeztek készültségbe. Az esztergomi vasútvonal folytatásában, a Bécsi úthoz közeli jobbkanyarnál egy 200 m-es - árvízvédelmi szempontból érzékeny - szakaszt biztonsági okból szintén levédték tömörített homokzsákokkal.

A Margit-szigetet 930 centiméterig meg tudjuk védeni - hangsúlyozta Tarlós István, aki péntek reggel az FCSM vezérigazgatójával járta végig a szigetet. Hozzátette: belvíz persze lesz a szigeten, a felújítás alatt lévő szökőkutat is levédték, a szigeten nappal 500, éjjel 400 ember dolgozik, civil már nem mehet be. A szigeten körülbelül 500 ezer homokzsákot építettek be, 900 méteren már elkészült a ma 1400 folyóméter hosszan kialakítandó, úgynevezett tengeri kígyó. Ez azt jelenti, hogy 70 db 20 méteres - 90 cm átmérőjű - tömlőt raknak le ikerpárban, egymással átfedésben. Egy ilyen elem tömege 13 tonna, először levegővel töltik meg, aztán vízzel, és hevederes kötéssel helyezik el őket egymás mellett.

A Batthyány téren 2013. június 7-én, pénteken 12 órától a metróállomást lezárják, amelyen a szerelvények át fognak haladni. A korlátozás életbe lépésétől a H5-ös HÉV-ek Békásmegyerről és Szentendréről csak a Margit híd budai hídfőig, a felszíni hév-állomásig közlekednek és onnan indulnak vissza. A Batthyány tér felé közlekedőknek a sűrített menetrenddel közlekedő 86-os, valamint a 160-as és 260-as autóbuszokat ajánlják, ezen felül HÉV-pótló buszokat indítanak a Szentlélek tér H és a Batthyány tér M+H között.