A rendőrség idén április ötödikén indította el az úgynevezett VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózatot, amely 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fix telepítésű komplex közlekedés-ellenőrző pontot foglal magában 134 útszakaszon. A projekt egyébként nagyrészt uniós támogatásból készült el és megközelítőleg 15 milliárd forintba került.

A Napi.hu most az iránt érdeklődött a rendőrségnél, hogy a szupertraffipaxok beindítása óta hány autós bukott meg, mennyi bírságot szabtak ki, mi volt a legnagyobb kiszabott büntetés, vagy éppen az ország mely területén volt több szabálysértő autós.

A hatóság azonban meglehetősen szűkszavú volt válaszában, így csak annyit tudtunk meg, amit korábban már közöltek: az első hónapban, azaz május 5-éig összesen 29 211 esetben indult eljárás a kamerák által készített felvételek alapján. A legtöbb ügyet, egészen pontosan 28 999 gyorshajtás miatt kellett elindítani, 116 esetben biztonsági öv használatának elmulasztása, 68 esetben autópálya leállósávjának használata, 27 esetben tilos jelzésen áthaladás és 1 esetben pedig vasúti átjárón való tiltott áthaladás miatt indult eljárás.

Mit figyelnek?

A Véda segítségével számos szabálytalanságot képesek észlelni a rendőrök. Ilyen lehet a:
  • gyorshajtás
  • piroson áthajtás
  • leállósáv jogosulatlan használata
  • behajtási tilalom megsértése
  • kötelező haladási irány megsértése
  • vasúti átjáró piros jelzésén áthaladás
  • be nem kötött biztonsági öv
  • záróvonalon való átlépés
  • buszsáv használata

Innentől azonban teljes a csend, a rendőrség válasza szerint a kialakított adatszolgáltatási rendnek megfelelően a statisztikai zárást félévente végezik a VÉDA rendszerrel kapcsolatban is, így csak ezt követően tudnának összegző adatokat adni. Addig egyéb összegző adatot nem árulnak el, mert "a területi egységekre, a legnagyobb bírságra stb. vonatkozó adatszolgáltatás az alaptevékenységek ellátásához szükséges munkaerő aránytalan mértékű igénybevételével járna".

Amikor ezután azt kértük, hogy akkor küldjék el az összesített adatokat, hogy abból mi magunk mazsolázhassuk ki az eredményeket, mindössze azt a választ kaptuk, hogy "az Ön által kért módon és formában nem szolgáltatunk adatokat".

Ennek megfelelően azt sem tudtuk meg, hogy eddig mennyi bírságot szabtak ki. Támpontot mindössze az jelenthet, hogy legtöbb szabálysértést jelentő sebességtúllépésnél 30 és 300 ezer forint közötti bírságot szabhat ki a rendőrség. Azt viszont viszonylag olcsón meg lehet úszni, ha biztonsági öv nélkül közlekedünk: ez városban 10, autópályán pedig 20 ezer forintos csekket jelent. Amennyiben Ön is böngészne a kiszabható bírságok között, úgy kattintson!

Bírja a nyomtató

A rendszer indulásakor kiderült, hogy az ahhoz kapcsolt nyomtató percenként 120 oldalt képes kinyomtatni, így a hatóság óránként akár 4000 büntetést is képes borítékolni.

A rendőrségen az iránt is érdeklődtünk, hogy a korábbi statisztikákhoz képest növekedett-e a tetten ért autósok száma. A válasz: "Itt jegyeznénk meg a kérdésfeltevés szóhasználatával kapcsolatban, hogy a VÉDA rendszer bevezetésének célja a közlekedésbiztonsági helyzet javítása, és ezáltal a tényleges áldozatok, vagyis a balesetben megsérült, meghalt személyek számának csökkentése. Nem lehet áldozatnak tekinteni azon jogsértőket, akik felelőtlen magatartásukkal, a szabályok figyelmen kívül hagyásával veszélyeztetik saját, illetve a közlekedésben résztvevők életét, testi épségét."

Próbálkoztunk azzal is, hogy megtudjuk, elégedett-e a rendőrség az eddigi eredményekkel. Erre konkrét választ nem adtak, mindössze egy korábbi, eredményekkel kapcsolatos közleményükre utaltak, melyből kiderül, hogy májusban az egy évvel korábbihoz képest csökkent a közúti balesetben meghalt személyek száma, ami a hatóság szerint nagyrészt a szupertraffipaxoknak köszönhető. Igaz, személyi sérüléses balesetből például több volt, mint 2015-ben... Jellemzően egyébként a könnyebb sérüléses balesetből volt több, míg a súlyosabbakból kevesebb. Ebből a közleményből egyébként az is kiderül, hogy a VÉDA áprilisi átadása óta a baleseti okok közt csökkent a gyorshajtások aránya. Amíg február végén a személysérüléses balesetek okai között a gyorshajtások 36 százalékos arányt képviseltek, addig május végére ez az arány 31 százalékra esett vissza.

Annyit viszont sikerült megtudnunk, hogy rendőrség szerint a VÉDA rendszer beváltotta a hozzá fűzött reményeket, de ez nem jelenti azt, hogy ne változtatnának majd rajta, hiszen "a rendszer komplexitása miatt folyamatos a tapasztalatok értékelése és ezek alapján zajlik a rendszer finomhangolása".