BUX
38657

Több nagy útfejlesztés kezdődik 2013-ban

Idén három nagy útberuházást indíthat el a NIF, a kormány a közeljövőben dönthet a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban még rendelkezésre álló 150 milliárd forint közútfejlesztési forrás felhasználásáról.

Diószegi József, 2013. január 2. szerda, 09:56

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A közeljövőben dönt a kormány azon 150 milliárd forint felhasználásáról, amit még a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban közútfejlesztésre fordíthat Magyarország. Úgy tudjuk, 2013-ban három nagy beruházás is elkezdődik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából. Elindul egyebek között az M4-es Abony−Fegyvernek közötti 28,9 kilométeres szakaszának, illetve az M85-ös Győr és Csorna közötti szakaszának építése. Utóbbi három egyenként hét kilométeres szakaszból álló beruházás, amelyből az Enesét elkerülő részt már átadták, a fejlesztés az Enese−Csorna és az Enese−Győr közötti pályák építésével folytatódik. Szintén 2013-ban kezdődhet meg a 85 és a 86-os főutakat összekötő, Csornát elkerülő út építése, és folytatódik a 86-os fejlesztése, ennek teljes befejezésére azonban csak a következő uniós költségvetési ciklusban teremthető forrás.

Információink szerint a NIF már átadta a munkaterületet az M43-as Makó és az országhatár közötti szakaszának építési jogát elnyert Duna Aszfalt Kft.-nek, amely várhatóan tavasszal kezdi meg az építkezést. Szakértők szerint ez már nem befolyásolhatja a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azon − még folyamatban lévő − eljárását, amelyet azért kezdeményezett a Porr Építési Kft., mert szerinte nem volt megfelelő a kiírás. A tenderen vesztes EKMS−M43 Konzorcium − amelynek a Közgép is tagja volt − által indított eljárás azonban már lezárult, a csoport kérelmét elutasította a KDB.

A NIF január második felében ideiglenesen forgalomba helyezi az M3-as autópálya Nyíregyháza és 49-es főút közötti szakaszát (a végleges forgalomba helyezéshez meg kell nyitni az ófehértói mérnökségi telepet, erre május végén kerülhet sor). A 33,8 kilométeres szakasz az Új Széchenyi terv keretében, 85 százalékban EU-forrásból valósult meg, nettó 31,9 milliárd forint értékben. Többszöri sikertelen közbeszerzési pályázat után a NIF újra napirendre vette az M3-as a 49-es főút Őr−Vásárosnamény közötti 12 kilométeres szakaszára vonatkozó közbeszerzési pályázatát, a tervek szerint az év elején itt is megkezdődhet az építkezés. A Vásárosnamény és az országhatár közötti szakasz pedig egyelőre előkészítés alatt áll. Szintén idén készülhet el az M0-s M6-os és M5-ös közötti két szakaszának építése, itt két Duna-híd is épül, a beruházás első szakaszát 2012-ben adták át, kétszer két sáv helyett kétszer három és egy leállósávot alakítottak ki.

A Közlekedési Operatív Program keretében az infrastruktúra-beruházásra 2014-ig rendelkezésre álló összeg 63 százalékát kötötte le a NIF, az arány a következő időszakban tovább emelkedhet. A vasúti fejlesztéseknél ennél is kedvezőbb a helyzet, itt a 600 milliárd forint forrás közel 80 százalékát, 470 milliárd forintot sikerült már lekötni.