BUX
37575

Többen panaszkodnak az ombudsmannak

Idén, az átalakult ombudsmani rendszer első évében 25 százalékkal növekedett az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának küldött panaszok száma - tudatta a hivatal szombaton az MTI-vel.

MTI, 2012. december 29. szombat, 12:01

Közleményükben emlékeztettek, hogy idén január 1-jével a négy önálló ombudsmani iroda helyén az alapvető jogok biztosa, Szabó Máté vezetésével létrejött az egyombudsmanos rendszer, amelyben a nemzetiségek és a jövő nemzedékek érdekeinek védelmét biztoshelyettesek látják el.

A hivatal tájékoztatása szerint a 2011-es 5046-tal szemben ebben az évben 6667 vizsgálati kérelmet regisztráltak, az információs szolgáltatást pedig az egy esztendővel korábbi mintegy 9500 után csaknem 13 ezren vették igénybe. Panaszra és hivatalból indított, részben helyszíni vizsgálatok nyomán 231 ombudsmani jelentés készült, amely 331 intézkedést, ajánlást tartalmazott. A statisztikából az is kiderül, hogy az ombudsman ajánlásainak 61 százalékát a címzettek elfogadták, 14 százalékban vagy elutasították, vagy nem válaszoltak rá, a javaslatok 25 százalékában pedig még nem járt le a válaszadásra megszabott 30, illetve 60 napos határidő.

Az alapvető jogok biztosa az eltelt egy évben munkatársaival csaknem 250 jogszabálytervezetet véleményezett, és minden harmadik esetében tett valamilyen észrevételt.

Ezek hatására az előterjesztéseket többször jelentősen módosították - írták, hozzátéve, a jogszabály előkészítője két esetben nem értett egyet a biztos véleményével, ezek ügyében az ombudsman az elfogadott jogszabály alaptörvény-ellenessége miatt az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordult.

Az alapvető jogok biztosa a korábbi évek már benyújtott Ab-indítványai közül 12-nek a fenntartása mellett döntött, panaszok alapján 19 esetben, hivatalból pedig négy alkalommal fordult a testülethez, amely 11 ügyben - köztük a családvédelmi törvényről - már döntött.