A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza. Az anyag nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bővülhet a szolgáltatók közötti együttműködés, nőhet a szolgáltatási színvonal és erősödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben. A koncepció készítői rámutatnak: Magyarországon a helyközi közösségi közlekedésére fordított költségvetési terhek jelenleg meghaladják az ország teherbíró képességét. A kormány elvárása, hogy az állam olyan szolgáltatást rendeljen meg és finanszírozzon, amelynek színvonala és mennyisége mindenkor átlátható és számon kérhető. A koncepció szerint meg kell szüntetni az indokolatlan párhuzamosságokat. Párhuzamosságon azokat a szolgáltatásokat értik, amelyek megközelítően azonos útvonalon, azonos megállóhelyeket érintve, egyforma időpontokban, azonos funkciót ellátva, azonos szolgáltatási színvonalat biztosítanak. A dokumentum megfogalmazza, hogy a vasútnak Magyarországon a minőségi távolsági és az elővárosi közlekedésben - különösen Budapest agglomerációjában - van kiemelt, elsőbbségi szerepe. A koncepció szerint az adott vonal, reláció személyszállítási közszolgáltatását annak az alágazatnak kell végeznie, amely az adott területen a feladatot a leghatékonyabban, a legmagasabb színvonalon el tudja látni. A hatékony közösségi közlekedésszervezés érdekében fokozottan építeni kell az alágazatok együttműködésére, továbbá olyan kínálatot kell kialakítani, amely jobb hálózati csatlakozási rendszert biztosít - áll a dokumentumban. A szaktárca a helyközi közösségi közlekedés átalakításának átláthatósága érdekében az előterjesztés szövegét a http://www.khem.gov.hu/nyitolap/hkk.html linken korlátozás nélkül hozzáférhetővé tette.