EUR
311.26
USD
278.24
BUX
27628.17 -0.00%
OTP
6776 1.44%

Új Duna-híd épülhet Budapesten éveken belül - itt a kormány új terve

Új Duna-hidak, HÉV helyett villamos, S-Bahn, MÁV-fővonal áthelyezése, az M1-es M7-es autópályák kiszélesítése, s mindezt a következő pár évben kellene megépíteni - derül ki a kormány 2024-es olimpia megrendezéséhez szükséges infrastruktúra-fejlesztésekről szóló határozatából.
Papp Zsolt, 2016. február 16. kedd, 16:19

Egyre komolyabbra fordul az olimpiarendezés kormányzati szándéka: sorra születnek a több ezer milliárd forintos projekttel kapcsolatos kormányhatározatok, s az első milliárdokat már el is költötték. Sőt, csak az idén az olimpia tervezésével kapcsolatos kormányzati költések meghaladják a tízmilliárd forintot.

A kormány a napokban határozott a olimpia rendezéséhez szükséges "kulcsfontosságú közlekedési infrastruktúra-fejlesztések" soráról, az erről szóló határozat a Magyar Közlönyben jelent meg.

A tervek szerint az olimpiai központ a Csepel-sziget északi csücskében lenne, ezért a fejlesztések ezt a térséget érintenék, s a beruházásokat a következő hat évben tető alá kellene hozni. A kormányhatározat azonban sem határidőket, sem költségeket nem tartalmaz - a felsorolt fejlesztéseket tekintve azonban a forrásigény több száz milliárd forintra rúghat.

Jön az S-Bahn

A fővárosi elővárosi közlekedés tervezésében előbukkant az S-Bahn-koncepció. Ennek keretében háromvágányú kapcsolat létesülne Ferencváros és Kelenföld állomások között: a meglévő Déli vasúti összekötő híd plusz egy vágánnyal bővülne, vagyis egy fél híd épülne a meglevő mellé. (A hídpillérek három vágányra - hídra - vannak tervezve, így "csak" a vasúti híd felépítményét kell megépíteni, meg persze a másik két rozsdás hídtestet felújítani. Mindenesetre az építőmérnököknek fel lesz adva a feladat, mert az új vasúti hidat a meglévő két vasúti híd és a Rákóczi híd közé kell beszorítani, miközben mindkét hidat használni akarja a MÁV, illetve a főváros.) A vasútvonal két új megállóval is gyarapodna a pesti hídfőnél, illetve a Fradi stadionnál, amely szerényen Népliget-Fradiváros nevet kapta az olimpiai keresztségben.

De nem csak egy fél új vasúti hidat mer álmodni a kormány, hanem az autósok is örülhetnek: a tervek szerint egy teljesen új 2x3 sávos közúti híd épülne a budai Galvani és a soroksári Illatos út magasságában. Ez egyből két hidat jelent, a Kis-Dunán és az öreg Dunán is át kell vinni a forgalmat. A leendő olimpiai központ útjában van a kelebiai vasútvonal, így azt át kell helyezni.

Két HÉV is útban van

A kormány határozata szerint a M1-es autópálya Győr és Budapest között a jelenlegi 2x2 sávról 2x3 sávra bővülne és szintén három sávossá építenék át az M7-es Balatonvilágos és Budapest között mindkét oldalon.

A kormány a napokban határozta el, hogy átveszi az elővárosi közlekedést a fővárosi önkormányzattól, így a HÉV-ek üzemeltetését. Az már ismert, hogy a csepeli HÉV-et megszüntetnék, azt villamossal váltanák ki, úgy, hogy a 2-es villamost meghosszabbítanák. A H6-os ráckevei HÉV is az olimpia falu útjában van, mint a H7-es csepeli HÉV, ám a soroksári vonal esetében nem megszüntetéssel, hanem "fejlesztéssel" számolnak. Ez a vágányok áthelyezést vagy a föld alá vitelét jelentheti.

A kormány határozott a M1 metró, vagyis a Millenniumi Földalatti vasút fejlesztésével is. A vonal nyugati végét a Vörösmarty térről kihoznák a Vigadó térre, vagyis a Duna-partra, míg a keleti végén új megálló létesülne Hungária körúton. A tervek szerint a földalatti új kocsikat is kapna - ez önmagában több tízmilliárd forintos kiadást jelenhet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bulemia, 2016.02.19 20:22

@Balt:

A Nagy Lajoson már semmi helye nincsen még egy sávnak. Időközben jól képült a 3-as villamos.

A rákosrendezői felüljáró... majd elkészül, majd...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Balt, 2016.02.19 20:18

@Hajnalka_vagyok: A Nagy Lajos eleve úgy épült anno, hogy helye van a +2+1 sávnak, ahogy a Hungária is ilyen volt még bő 20 éve. Arról nem vagyok meggyöződve, hogy a kerületi vezetés (Karácsony Gábor Szilveszterrel az élén) bővítéspárti, de szégyen, ahogy a Nagy Lajos kinéz, sokadszori vágányfelújítás után is. Az M3 feletti felüljáró azért kanyarodik hirtelen, mert terv szerint folytatni kellett volna Angyalföldre Rákosrendező felett. Épeszű ember nem sz... :) arra a sorompóra várva.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.02.17 22:29

@szabokarcsi:

hasznos dolgokra nem költenek, és ez az egyetlen kiszámítható dolog a politikájukban..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.02.17 22:27

@krix:

jaja..körgyűrű? ami vagy 100 éve épül..s máig nincs befejezve? (és ebben tarlósnak, mint kerületi (óbuda) polgármesternek elévülhetetlen érdemei vannak)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

pastorius, 2016.02.17 22:26

@ingyen:

viccelsz?
majd megnézem, talán valahol véletlenül lehet vmilyen ráutaló adatot találni az összegről, mert ilyenekről nemigen szeretnek minket tájékoztatni, hogy mire mennyi...de maga a jelentkezés úgy olvastam 10 milliárdba kerül..
persze előzetesen sok sok pénzért készíttetettek tanulmányokat
paks is erről szól

mellesleg véleményem szerint építhetnek ide akár még 10 hidat is, de ez a város adottságaiból adódóan (közlekedés, utak) nem alkalmas nagy tömeg befogadására
ha egy autó lerobban valamelyik nagyobb forgalmú úton, már attól bedugul minden
mellesleg nem hinném, hogy csak úgy lenne erre kb. 5000 milliárdunk, vagy még több
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .