BUX
39554

Újabb fegyvert vetne be a kormány a RTL ellen?

A kormány a nagy médiacégek sales house cégeire hozna külön törvényt - írja a Népszabadság. Az elsődleges cél a RTL Klub megrendszabályozása, de a háborúban a Class FM és az Index is sérülést szenvedne.

Napi.hu, 2016. március 18. péntek, 07:59

Még az idén az Országgyűlés elé kerülhet az a törvénytervezet, amely alapjaiban változtathatja meg a hazai médiaviszonyokat. A Népszabadság több kormányzati és ­piaci forrásból úgy értesült, hogy a reklámadó 2014-es kivetése után a Fidesz vezetősége a tévék, rádiók, nyomtatott lapok, internetes portálok reklámfelületeit értékesítő kereskedőházak működését szabályozná testre szabott törvénnyel.

A lap úgy tudja, a törvénytervezet megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen, azaz sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból származó bevételeket hozó kereskedőházakban.

A törvény a legtöbb kellemetlenséget  az RTL-csoportnak okozná: a tévétársaság 1998 óta birtokolja az R-Time nevű sales house-t, amely a médiacég nyolc csatornáját értékesíti csomagban jobb bevételt garantálva minden adója számára. A kereskedőház az RTL-csoport zászlóshajója, tavaly 7 milliárdos forgalom mellett 608 milliós nyereséget ért el.

A tervezet nyertese bizonyára az R-Time vetélytársa, az Atmedia nevű sales house lenne, amely tavaly vette át a TV2-csoport és a közmédia reklámidejének értékesítését. Ráadásul formálisan nem kötődik a TV2-höz: egy Hollandiában bejegyzett cég tulajdonában áll, tehát az új törvény nem érintené.

A lap szerint a tervezet nemcsak a tévés piacra, hanem a teljes médiaszektorra vonatkozna. Így meg­gyomrozná Simicska Lajost is, Class FM-jének reklámidejét szintén egy "családon belüli" sales house, a SonitusMedia értékesíti. A társaságnak a Megapolis Zrt. a tulajdonosa, amely közvetve érdekelt a Class FM-ben, így a törvény tiltólistára tenné.

A tervezet érintené a két legnagyobb független magyar médiacéget is. Így az Index kiadóját, amely közvetve érdekelt a CEMP Sales House-ban, illetve a Nők Lapját és számos más népszerű magazint, valamint a 24.hu portált működtető Centrál Médiacsoportot is.

A javaslatot azért nem terjesztették be még a parlament elé, mert mérlegelik, milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából. A Bertelsmann óriási befolyással bír Európában, legutóbb meghátrálásra is kényszerítette a kormányt, amely végül átalakította a reklámadó ­RTL-t durván megvágó sávozását - emlékezettet a Népszabadság