A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Már jövőre elkezdődhet a kecskeméti Mercedes-gyár bővítése, amelynek során az üzem kapacitását a jelenlegi duplájára, évi 150 ezer darabról 300 ezerre emelik − erősítette meg a Napi Gazdaság információját három független, az ügyet jól ismerő forrás is. A beruházás több tíz milliárd forint nagyságrendű lenne, amihez minden bizonnyal ezúttal is igényel majd állami támogatást az autógyártó. (A földterület megvásárlására és a jelenlegi gyár felépítésére eddig mintegy 150 milliárd forintot fordított a beruházó Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft., amelyhez 22 milliárd forint állami támogatást kapott − elsősorban adókedvezmény formájában.) Kormányzati körökből származó információink szerint a bővítéssel kapcsolatban a társaság már fel is vette a kapcsolatot az illetékes minisztériummal, amely válaszlevelében üdvözölte a tervet, s jelezte nyitottságát a beruházással és az állami támogatással összefüggő tárgyalások megkezdésére.

Az újabb kecskeméti gyárrész építése jövőre kezdődhet, a gyártósorok 2014-ben érkezhetnek az új üzembe, a termelés pedig 2015-től indulhatna meg. A német cég a hírek szerint több száz ember (köztük számos mérnök) felvételét tervezi a beruházás kapcsán, a dolgozók kiképzése várhatóan a korábbi rendszernek megfelelően, azaz főként a német szakemberek irányítása alatt zajlik. A kecskeméti üzem teljes kapacitása a fejlesztéssel évi 300 ezer egységre emelkedik, azaz napi több mint 800 jármű gördül majd le a gyártószalagokról. Egyelőre nem tudni, hogy a B-osztály és a hamarosan gyártásba kerülő négyajtós CLA mellett esetleg más modellek is készülnének a gyárban.

Bár kezdetben az autóóriás több európai üzeme is versenyben volt a bővítésért, úgy tudjuk, a német anyacég teljesen egyértelműen a magyarországi fejlesztésben gondolkodik. A Daimler konszern stuttgarti központjában többszöri megkeresésre sem sikerült elérnünk a magyarországi ügyekben illetékes kommunikációs vezetőt, aki megerősíthette volna információnkat. A magyarországi leányvállalat hazai pr-cégénél a tervezett bővítés részleteit firtató megkeresésünkre azt a sokatmondó választ kaptuk, hogy ezzel kapcsolatban még nem kívánnak sajtóinformációt kiadni.

A bővítés első lépései a Napi Gazdaság értesülései szerint már meg is történtek. Jelenlegi is több tendereztetés zajlik: építész- és kivitelező irodát keresnek, amely a terveket készítené, s bonyolítaná le az építési munkálatokat, árajánlatot kértek tanácsadó cégektől és ügyvédi irodáktól a projekt lebonyolításával és a kormányzati kapcsolattartással összefüggő feladatok elvégzésére.
Emellett várhatóan a közeljövőben indul a tervezett 500 fő kiválasztásának folyamata is, ami mind mennyiségi, mind minőségi szempontból, illetve a majdani betanítás miatt vehet igénybe több időt.

Jön a harmadik műszak

A kecskeméti Mercedes-gyárban jelenleg a termelés felfuttatása és kiépítése zajlik, ám a német cég már jelezte a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnál (HITA), hogy a jelenlegi kétműszakos termelést háromra bővítené − tájékoztatta a Napi Gazdaságot az állami szervezet. Ennek keretében pedig nőhet az alkalmazottak létszáma is: a kormány és a vállalat által 2008 októberében aláírt szerződés szerint a német autóóriás − ötéves fenntartási kötelezettséggel − 2500 fős közvetlen munkahelyteremtést vállalt, ám a fejlesztés miatt ez a szám a HITA szerint az év végére elérheti a háromezret is. Arról, hogy milyen további támogatásban részesülhetne a Mercedes a fejlesztés miatt, a HITA kitérő választ adott, mondván: a támogatások odaítéléséről mindig a vonatkozó szabályok szerint születik döntés.