Az Európai Számvevőszék (ECA) munkatársai a múlt héten a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) végrehajtásának szabályszerűségét ellenőrizték az ország több pontjában - adta hírül az Állami Számvevőszék (ÁSZ) hírportálja.

A mezőgazdaságot érintő vizsgálatok sorozata után, az ECA szakemberei az elmúlt néhány napban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez érkeztek, ahol a közlekedésfejlesztést támogató operatív program pénzügyi-szabályszerűségi vizsgálatát folytatták le. A vizsgálat az ECA 2010-es megbízhatósági ellenőrzésének - Declaration de'assurance (DAS) - része, melynek során az Európai Bizottság kifizetéseit ellenőrzik mind a 27 EU-tagállamban.

Munkájukat az NFÜ központi épültében kezdték, ahol az ellenőrök ismertették a hét folyamán elvégzendő munkák menetét, majd a Dél-Buda - Rákospalota Metró székházában a Metro 4 projekt Kelenföldi pályaudvar és a Keleti pályaudvar közötti szakaszának dokumentumait tekintették át. A projekttel kapcsolatos helyszíni szemle a következő nap volt, a járműtelepet és a Tétényi úti állomást vették szemügyre.

Az ellenőrök még aznap Sopronban folytatták munkájukat a Sopron - Szombathely - Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése projekt dokumentumainak vizsgálatával. A projekttel kapcsolatban a felújított büki állomást tekintették meg, és csütörtök reggel Szegeden kezdték meg a Szeged elektromos tömegközlekedésének fejlesztésével kapcsolatos, az EU által támogatott beruházás ellenőrzését. Az iratok áttekintését követően a Szegedi Közlekedési Társaság szakemberei kíséretében a projekt keretén belül felújított 1-es és az újonnan kialakított 2-es villamos pályát, valamint a Pulz utcai villamos telep új épületeit nézték meg.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Váci úti épületében áttekintették a Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal rekonstrukciójával kapcsolatos szerződéseket. Ott több időt fordítottak a támogatási és közbeszerzési szerződések megvizsgálására, mert ez a projekt még csak előkészítési szakaszban van, és több probléma is felmerülhet a kivitelezés során a földkisajátítások és az útvonal tervezések kapcsán.

A záró megbeszélésen az ECA szakemberei elmondták: első körben súlyos vétséget nem találtak, de a közbeszerzésekkel kapcsolatos dokumentumok átvizsgálására több időre lesz szükségük, ezért a végső megállapításaikat ősz végén küldik meg Magyarországnak.