A magyarországi autóbuszállomány megújításával kapcsolatos feladatok kezelése a Széll Kálmán tervnek megfelelően létrejövő Nemzeti Közlekedési Társaság feladata lesz. A társaság dolgozza majd ki az Új Széchenyi tervben (ÚSZT) foglaltak teljesítését biztosító konkrét járműbeszerzési programokat - derül ki Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési írásos válaszából, amelyet Scheiring Gábor LMP-s képviselő kérdésére adott.

Pályázati forrás már van

Az ÚSZT már 2011. februári indulásától elérhetővé tett olyan vállalkozásfejlesztési és innovációs pályázati kiírásokat, amelyek keretében a buszgyártással foglalkozó magyarországi vállalkozások támogatást igényelhetnek A Tudomány-innováció program keretében a Vállalatok komplex technológiai innovációjának támogatása című kiírás egyaránt lehetőséget biztosít a tervezési, fejlesztési és a gyártási tevékenység bővítésére a közép-magyarországi régió területén is.

A pályázati kiíráson belül a járműgyártás kiemelt iparág, ezért akár 500 millió forint támogatást is igényelhetnek a fejlesztésekhez, beruházásokhoz a vállalkozások. A támogatás mértéke akár 45 százalék is lehet. E forrásokra a buszgyártás területén meghatározó szerepet betöltő nagyvállalatok is pályázhatnak.

A Vállalkozásfejlesztési Program keretében a Komplex technológia fejlesztés és foglalkoztatás támogatása című kiírás kimondottan a gyártókapacitások fejlesztését és a kapcsolódó munkahelyteremtést támogatja. Itt is kiemelt terület a járműgyártás, és akár egymilliárd forint is igényelhető, a támogatás maximális mértéke legfeljebb 35 százalék lehet.

A tisztább levegőért

Az Európai Bizottság a Tisztább levegőt Európának elnevezésű programról szóló irányelv 13. cikkének (1) bekezdéséből eredő kötelezettség megsértése miatt indított kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen. Indoklásában hiányolta azokat az országos szintű intézkedéseket is (például részecskeszűre felszerelésének támogatása), amelyek az irányelv mellékletében szerepelnek.

A már üzemelő dízelmotorral felszerelt, használt autóbuszok, tehergépkocsik és egyéb haszonjárművek, valamint más gépek részecske-kibocsátásának csökkentése részecskeszűrők utólagos felszerelése révén valósítható meg. A szűrők alkalmazásával a szennyezés mértékét nagyságrendekkel lehet csökkenteni, ezért azok utólagos felszerelését elősegítő rendszert kell létrehozni.

Intézkedési program a szálló por ellen

Jelenleg kidolgozás alatt áll a PM10 (szálló por) csökkentési ágazatközi intézkedési program, amelynek megvalósításával a PM10 szennyezettség az ország egész területén csökkenthető - írta a miniszter. E program tervezett intézkedései között szerepel az autóbuszcsere-program és a dízelüzemű gépjárművek részecskeszűrővel való felszerelésének elősegítésére ösztönző rendszer kialakítása. Ugyanakkor a hazai autóbusz-állomány meghatározó részét teszik ki azok a korszerűtlen járművek, amelyek esetében sem részecskeszűrő felszerelésére, sem motorcserére nincs lehetőség. A hazai buszállomány csaknem fele az Euro-1 és az alatta lévő kategóriába tartozik, amelyek esetében nem lehet szó részecskeszűrő felszereléséről. A BKV buszállományának több mint 70 százaléka alkalmatlan utólagos részecskeszűrő berendezés beépítésére, e buszokat le kell cserélni.

A felsorolt intézkedéseket a tervek szerint a Közlekedési Operatív Program forrásaiból finanszírozzuk majd - olvasható Fellegi válaszában. Az országgyűlés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése alapján, az ágazati törvények decemberi módosításával, kötelezővé tette az energiahatékony és környezetkímélő járművek előnyben részesítését a közúti járművek vásárlására kiírt közbeszerzéseknél és a közlekedési közszolgáltatók beszerzéseinél. Azóta a rendeleti szintű részletszabályozást is elkészítettük. A korszerűbb járművek beszerzése hosszabb távon energia-megtakarításhoz és a közlekedés külső (környezeti, társadalmi és egészségügyi ellátási) költségeinek csökkenéséhez vezet. Az állami és közszolgáltatást végző gépjárműpark környezeti teljesítményének javításával kedvezőbb környezet- és levegőminőség érhető el.