A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Vegyes képet mutat a nagy televíziók tavalyi eredménybeszámolója. Az RTL Klubot működtető Magyar RTL Televízió Zrt. például miközben veszített bevételéből, jelentősen növelte nyereségét. A tavalyelőtti több mint 29 milliárd forint után tavaly 25,8 milliárd forint bevételt hozott a cég, adózás előtti nyeresége pedig 6,6 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 2,8 milliárdos profittal. Amennyiben a korábban nyilvánosságra hozott reklámadó-tervezet szerint vezetnék be az új adót, akkor a csatorna jövedelmezősége kétmilliárd forintra olvadna, míg a büdzsé ennek kétszeresét vinné el. A képet tovább árnyalja, hogy mivel a tavalyi megugrást egy egyszeri tétel okozta, enélkül az esetleges reklámadó veszteségbe fordítaná az eredményt.

A cégbírósági adatok szerint a másik nagy országos kereskedelmi televízió pénzügyi eredményei ennél jóval szerényebbek, a Tv2-t működtető MTM-SBS Televízió Zrt. bevételei is csökkentek, a 2011-es 16,2 milliárd forint után tavaly 14,2 milliárd forint bevételre tett szert a televízió, amelynek így is egymilliárdot meghaladó összeget kellene reklámadó címén befizetnie az államkasszába. A társaság − az ötvenmillió forint adóbefizetés után − 6,7 milliárd forintos mérleg szerinti veszteséget írt le, ami javulás az egy évvel korábbihoz képest, mert 2011-ben 8,9 milliárd forint volt a csatorna vesztesége.

A Chello Central Europe Műsorszolgáltató Zrt. − amely egyebek között a Spektrum, a TVPaprika, a Minimax, a SportTV, a Film Cafe csatornákat üzemelteti − szintén reklámadó-köteles lenne. A 2011-es 7,8 milliárd forint után tavaly 10,6 milliárd forintra növelte bevételét, miközben ez a csatorna is tetemes, hatmilliárd forintot meghaladó mérleg szerinti veszteséget mutatott. (A 2011-es vesztesége 4,5 milliárd forint volt.)

A Hír Televízió Zrt. is növelte bevételét, a 2011-es 8,8 milliárd forint után tavaly 9,3 milliárd forintra tett szert, miközben adózás előtti eredménye 636 millió forintól 624 millióra csökkent. A társaság 2011-ben 300, tavaly pedig 400 millió forintot fizetett ki osztalékba, s a 2011-es 107 millió és a tavalyi 59 millió forint adó befizetése után a Hír TV mérleg szerinti nyeresége a 2011-es 228 millió forintról tavaly 165 millióra csökkent.

Ebben az összefüggésben nem értékelhető a közmédia, hisz a reklámadót a reklámbevételek után kellene fizetni, márpedig azt nem lehet tudni, hogy a közmédia ilyen bevételeit pontosan hol számolják el, a Magyar Televízió Nonprofit (MTV) Zrt.-nél vagy a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnál (MTVA). Amennyiben az MTV Zrt.-nél jelenik meg a reklámbevétel, úgy vélhetően a köztelevíziónak is fizetnie kellene, bár a televízió értékesítésből származó bevétele nem érte el az egymilliárd forintot, ám hatmilliárd forint rendkívüli bevétele volt, aminek köszönhetően több mint kétmilliárd forint mérleg szerinti eredményre tett szert tavaly.

 

Tervezett reklámadó
AdóalapSzázalék
1 milliárd forintig0
1 és 5 milliárd forint között1
5 milliárd és 10 milliárd forint között10
10 milliárd forint fölött20
Forrás: törvényjavaslat