A Napi Gazdasás hétfői számának cikke

A MÁV Zrt. 300 milliárd forintnyi adósságának konszolidálása lekerült a napirendről − mondta Völner Pár, a fejlesztési tárca infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken a Magyar Közlekedési Kiadó által szervezett konferencián a sajtó képviselőinek. A vasúttársaság az elmúlt években is ilyen terhet viselt, ez még sem tette működésképtelenné, az viszont elvárt a vasúttársasággal szemben, hogy ne növelje tovább az adósságát − jegyezte meg a Napi Gazdaság érdeklődésére az államtitkár, aki azt is elmondta, hogy nincs akadálya annak, hogy a Széll Kálmán tervben megfogalmazott 2012. januári időpontra megszülessen a vasúttársaság és a Volán-társaságok integrálásával a közlekedési holding. A közlekedési kormányzat a vasúti szolgáltató és az infrastruktúra cégeket viszont jobban el szeretné különíteni egymástól. Az azonban nem  várható, hogy a közeljövőben létrejöjjön egy vasúti áruszállítással foglalkozó állami érdekeltségű társaság − mondta Völner. A kormányzatnak az is célja, hogy a pályahasználati díj keretin belül nagyobb összeg jelenjen meg a MÁV finanszírozásában − tette hozzá az államtitkár, aki elmondta, hogy idén például a MÁV-Start 76 milliárd forintot, az árufuvarozó vasúttársaságok pedig 20 milliárd forint pályahasználati díjat fizetnek.

Völner elmondta, várhatóan még az ősszel elfogadja a parlament a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény tervezetét, amely célul tűzi ki a közösségi közlekedés részarányának növelését.  A közlekedési kormányzat készül a vasúti tarifa- és kedvezményrendszer korszerűsítésére, de az alapvető csoportok − gyerekek, diákok, nyugdíjasok − kedvezménye megmarad, a részletekről még egyeztetnek.

Völner szerint a vasút számára − főleg az áruszállítás terén − kitörési pontot jelenthet a környezetterhelési díj, illetve az elektronikus díjszedési rendszer bevezetése. Az államtitkártól megtudtuk, hogy a 2013-as költségvetési ciklusban uniós forrásból 98 milliárd forint áll rendelkezésre járműbeszerzésre, ám ennek csak egy része illeti meg a MÁV Zrt.-t, ebből részesül még például a BKV is.