A villamosenergiáról szóló törvény idén július elsejével hatályba lépő változása mintegy 10-12 milliárd forintos többletköltséget okoz a fogyasztóknak, annak ellenére, hogy a villamosenergia-ellátás költségei csökkentek - olvasható az Ipenerg Ipari Energiafogyasztók Érdekképviselete Egyesülés közleményében.

Az áramot és hőenergiát kapcsoltan termelő erőművek támogatási rendszere átalakult július elsejétől, korábban az áram árában minden fogyasztó megfizette a támogatást, egy márciusi törvényi változás miatt azonban a kapcsoltan termelő erőművek kötelező, támogatott árú áramátvétele (kát) megszűnt. Az Ipenerg számításai szerint ez a lépés a végfogyasztói árakat 1,7-1,9 forinttal csökkentette kilowattóránként. Ezzel párhuzamosan bevezették a "kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási díj" kilowattóránként 1,2 forintos tételét, az Ipenerg úgy véli, a változások együttes hatásaként a fogyasztók ellátásának költsége mintegy 0,5-0,7 forinttal csökkent kilowattóránként.

A nagyfogyasztókat nem érte kár

Az Ipenerg szerint azonban a költségcsökkenés egyes fogyasztóknál paradox módon áremelkedést eredményezett, aminek oka az áram árának belső szerkezetében rejlik. A kapcsolt termelés költsége az energiadíjakba épült be - így az árcsökkenés is ott jelentkezik -, az új díjelem az úgynevezett "pénzeszközök" soron jelenik meg. Az egyetemes szolgáltatásban az állami árszabályozás a kérdést meg is oldotta, de nem érte hátrány azokat a - leginkább saját energetikussal és megfelelő vásárlói erővel rendelkező - nagyfogyasztókat, akik a kát-ot és a piaci árambeszerzésüket nem egy csomagban vásárolják.

Azon fogyasztók azonban, amelyek a kát és a piaci alapú áramot együttesen szerzik be, ki vannak téve a kereskedők belátásának - fogalmaz az Ipenerg. Számos kereskedő ugyanis fixnek veszi a piaci villamosenergia és a kát-ár összegét, nem hajlandó csökkenteni, ezzel egy időben azonban kiszámlázza az új, kilowattóránként 1,2 forintos díjelemet is. Az indok, hogy az ügyfél átengedte neki a kát-árak kockázatát, így ez a nyereség "jár neki", míg az új díjelemmel "pechje volt". Az Ipenerg az eljárást nem tartja méltányosnak, hiszen a módosulás nem piaci okokra vezethető vissza, hanem szabályozásváltozáson alapul. Ráadásul ez a probléma elsősorban a kis-és közepes vállalkozásokat, valamint az intézményi fogyasztókat érintik, éppen azt a fogyasztói kört, amelyet a kormány egyébként támogatni, illetve védeni kíván.

Tízmilliárd feletti a többletköltség

A szervezet úgy becsüli, hogy az érintettek éves fogyasztása összesen mintegy 15-20 terrawattóra, az idei év második felében így a fogyasztói többletköltségek 10-12 milliárd forintra tehetők. A tényleges fogyasztói többletterhek ennél magasabbak, mert egyes fogyasztók, már leszerződtek 2012-re is - teszik hozzá. Az összeg - amely véletlenszerűen megegyezik az energiaszolgáltatók által fizetendő különadó mértékével - a kereskedői oldalon úgy jelenik meg haszonként, hogy a kereskedő semmit nem tett érte.

Együttesen lépnek fel a fogyasztók

Az Ipenerg úgy véli, sok olyan szerződés van, amelyet egyedileg megvizsgálva a fogyasztók fel tudnának lépni érdekeik érvényesítése céljából, ez azonban csak úgy lehet igazán hatékony, ha együttesen történik. A szervezet az érintett fogyasztók összegyűjtésével felvette a kapcsolatot a kereskedőkkel és az illetékes állami szervekkel, hogy a kereskedők a kapcsolt termelés támogatását szolgáló díjtételt ne szedjék be kétszer a fogyasztóktól.