A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A BKV finanszírozási gondjai minden eddigit felülmúlnak: októberben hatmilliárd forintos tőkeinjekcióra van szüksége a cégnek s október 17-én ötmilliárd forint hitel visszafizetése válik esedékessé. Ha ez utóbbira képtelen lenne, akkor a bank lehívhatja a kölcsön mögött álló állami garanciát. Ezzel azonban még közel sincs vége a pénzügyi problémáknak: még az idén 7,4, jövő januárban pedig 8,9 milliárd forint hitelt kell visszafizetnie a BKV-nak. Mindezeken felül 2012-ben összesen 58,1 milliárd forint hitel visszafizetése és törlesztése esedékes − minderre azonban egyelőre nincs fedezet.

Tarlós István főpolgármester ezzel kapcsolatban a Napi Gazdaságnak hangsúlyozta: ezeket a problémát már tavaly ősszel jelezte a kormánynak és kiemelte, hogy megoldásukra a főváros egyedül képtelen. Állami segítség híján a BKV anyagi ellehetetlenülése gyorsan bekövetkezhet, így az is megeshet, hogy novemberben nem futnak ki a villamosok a kocsiszínekből.

A fenntartási költségek csökkenthetőek lennének a reménytelenül elaggott járműpark cseréjével − állítja Tarlós. A főváros a több évtizedes HÉV-kocsik, villamosok és trolik helyett uniós pénzből venne új szerelvényeket. A 118 milliárd forint értékű beszerzés − amelynek töredéke a fővárosi önerő − azonban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vétója miatt, úgy tűnik, meghiúsul. Ebből a pénzből a trolik 80, a villamosok 20 százalékát lehetne lecserélni. A minisztérium szerint a beszerzés kimerítené az ország teljes uniós keretét, ami jelenleg csak 98 milliárd forintot tesz ki. A főpolgármester szerint átcsoportosítással megoldható lenne a probléma.

Nem alakul jól a 4-es metró beruházásának ügye sem. Mivel a közlekedési hatóság még mindig nem engedélyezte az Alstom kocsik forgalomba állítását, tovább csúszik az új vonal beindítása. A késés miatt a Siemens, amely az automatikát és a biztonságtechnikát szállítja a metróhoz, kártérítésre és kötbérre perli a fővárost. A 25 milliárd forint értékű pert már elindították a választott bíróságon, de a főváros tárgyalásokat kezdett a német céggel a megegyezésről. Nem kisebb gond az új metróvonal Tetra rendszerének beruházása sem. A tűzoltóság és rendőrség által használt belső kommunikációs hálózat kiépítésére − négymilliárd forintba kerül − a fővárosnak egyáltalán nincs pénze. Márpedig ennek hiányában még a tesztüzem sem indulhat el az új pályaszakaszokon. A korábban átadott metrószakaszokon ezt még állami pénzből finanszírozták, így a 4-es metrónál is erre számít Tarlós.